22.3.2012 klo 08:08

Suomen Yrittäjät hallituksen kehysriihipäätöksistä: Yritysten kasvua edistävät toimet hyviä

On varsin myönteistä, että hallitus edistää yritystoimintaa uusilla verokannusteilla, jotka vauhdittavat pienten ja keskisuurten yritysten kasvua, investointeja sekä riskillisen pääoman sijoittamista kasvuhakuisiin yrityksiin.
– Tältä osin hallituksen päätökset ovat monelta osin Suomen Yrittäjien tavoitteiden mukaisia. Näillä toimilla edistetään talouskasvua, työllisyyttä ja tätä kautta valtiotalouden tasapainottumista, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus.

Nyt päätetyt valtiontalouden sopeutustoimet ovat Järventauksen mukaan kokoluokaltaan riittäviä, mutta painottuvat verotukseen.
– Arvonlisäveron nosto on taloudelle ja yritystoiminnalle vähemmän haitallinen kuin monien muiden verojen kiristäminen. Arvonlisäveron ns. alarajahuojennusta olisi verokannan noston yhteydessä tullut korottaa, koska arvonlisävero vaikeuttaa pienten palvelualojen yritysten toimintaa. Korotettu arvonlisävero on nyt liian suuressa määrin työn vero eikä puhdas kulutusvero, joksi se on tarkoitettu.

Nuorten työllistyminen ei helpotu

Nuorten työllistymistä koskevat erittäin tärkeät ja ajankohtaiset kysymykset haudattiin työehtosopimusneuvotteluihin.
– Olisimme toivoneet, että poliitikot olisivat toimineet aktiivisemmin nuorten työllistymisen edistämiseksi ja tehneet tarvittavat päätökset esimerkiksi nuorten palkkaus- ja oppisopimusjärjestelmien kehittämiseksi, painottaa Järventaus.
– Työmarkkinajärjestöt eivät neuvotteluratkaisuissaan päässeet sellaiseen tulokseen, joka riittävästi ja varmalla tavalla pidentäisivät työuria. Arviot työurien pidentymisestä päätetyillä toimilla peräti vuodella tuntuvat rohkeilta, kun ottaa huomioon, että kaikki isot ratkaisut siirrettiin taas kerran tulevaisuuteen. Olemme kuitenkin jo nyt tilanteessa, jossa työmarkkinoilta poistuu enemmän väkeä kuin sinne tulee.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus p. 050 336 0015