9.2.2015 klo 15:07

Suomen Yrittäjät hallituksen lisätalousarvioesityksestä: Pienyritysten veropaketti on oikea liikahdus

Hallituksen lisätalousarvioesityksessä olevat muutokset arvonlisäverotukseen ovat Suomen Yrittäjien mukaan oikeansuuntaisia.

Hallitus on päättänyt antaa eduskunnalle vielä tämän vaalikauden aikana esityksen arvonlisäverolain muuttamiseksi siten, että arvonlisäverotuksen huojennusalueen yläraja nostettaisiin 22 500 eurosta 30 000 euroon. Lisäksi liikevaihdon perusteella laskettavan arvonlisäveron verovelvollisuuden alaraja nostettaisiin vuoden 2016 alusta lukien 8 500 eurosta 10 000 euroon.

– Huojennusalueen laajentaminen on pieni, mutta perusteltu liikahdus oikeaan suuntaan. Muutos keventää pienten yritysten arvonlisäverorasitusta jonkin verran ja helpottaa siten pienyritysten asemaa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus toteaa.

Arvonlisäverovelvollisuuden alarajan nostaminen 1 500 eurolla on Järventauksen mukaan hyväksyttävä inflaatiotarkistus.

– Julkisessa keskustelussa esillä ollut alarajan tuntuva korottaminen olisi ongelmallista, sillä silloin syntyisi voimakasta eriarvoisuutta ja kilpailuvääristymiä pienyritystoiminnan sisälle. Huojennusalueen laajentamisessa vääristymävaikutukset on minimoitu.
Järventauksen mielestä on myönteistä, että maksuperusteisen arvonlisäverotuksen valmistelu jatkuu.

Hallitus esittää lisäksi perintö- ja lahjaveron maksua myönnettävän maksuajan pidentämisestä viidestä vuodesta seitsemään vuoteen.

– Toimi on oikeansuuntainen, sillä se helpottaa yritysten sukupolvenvaihdoksia. Se ei kuitenkaan ratkaise omistajanvaihdoksiin liittyviä veropulmia, Järventaus sanoo.

Taustatietoa nykyisestä arvonlisäverotuksesta

Arvonlisäveron liukuva alarajahuojennus:

Yritys saa nykyisin huojennusta verosta, jos tilikauden veroton liikevaihto ylittää 8500 euron alarajan, mutta jää alle 22 500 euron. Yrittäjä saa tällä liikevaihtovälillä osan maksamastaan verosta takaisin asteittain poistuvalla vähennyksellä. Näin pienennetään verorasitusta, joka aiheutuu verollisen toiminnan rajan ylittämisestä. Liukuva alarajahuojennus otettiin aikanaan arvonlisäverolakiin Suomen Yrittäjien ehdotuksesta.

Arvonlisäveron alaraja:

Suomen Yrittäjät ei kannata alarajan merkittävää nostoa nykyisestä 8500 eurosta, koska sillä voisi olla kielteisiä kilpailuvaikutuksia erikokoisten yritysten välillä. Jos pienyrittäjä kilpailee täysin ilman arvonlisäveroa esim. 1-2 henkeä työllistävän yrityksen kanssa, tämä heikentää työllistävän pienyrityksen mahdollisuutta kilpailla samoista töistä. Ei ole hyvä luoda arvonlisäveroon liittyviä kasvuesteitä yrityksille, jotka muuten olisivat valmiita työllistämään, mutta esim. veroedun menetyksen vuoksi eivät sitä ehkä tekisi. Mitä korkeammaksi raja nostetaan, sitä enemmän kielteiset kilpailuvaikutukset korostuvat.

Arvonlisäveron maksuperusteisuus:

Nyt yrittäjän pitää maksaa arvonlisäverot valtiolle aina tiettynä päivänä kuukaudessa. Maksukuukausi määräytyy sen mukaan, koska tuote tai palvelu on myyty tai laskutettu.

Yrittäjä joutuu maksamaan veron, vaikka ei saisi rahoja asiakkaaltaan. Tämä on ajanut pieniä yrityksiä vaikeuksiin.
Valtiovarainministeriö on selvittänyt mahdollisuutta arvonlisäveron maksuperusteisuuteen. Maksuperusteisuus tarkoittaa sitä, että yrittäjä voisi halutessaan maksaa arvonlisäveron vasta sitten, kun on saanut rahan myymästään tuotteesta tai palvelusta.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi