27.5.2015 klo 16:30

Suomen Yrittäjät hallitusohjelmasta: Suomi uudistuu, yrittäjyys ja työllisyys vahvistuvat – työmarkkinoista merkittäviä kirjauksia

Jos hallitusohjelma toteutuu, Suomi uudistuu merkittävästi: Julkisen talouden sopeutus on mittaluokaltaan riittävä ja luo uskoa investoinneille, koska verotuksen kiristämiselle pannaan nyt stoppi. Työmarkkinalinjaukset palauttavat Suomen kilpailukyvyn ja vahvistavat työllisyyttä. Näin tiivistää Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen hallitusohjelman yrittäjyydelle ja työllisyydelle tärkeimmät kirjaukset.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Jussi Järventauksen mukaan työmarkkinoiden uudistamisesta on linjauksia, jotka toteutuessaan palauttaisivat Suomen kustannuskilpailukyvyn ja parantaisivat olennaisesti työllisyyttä. Keskeisessä asemassa tässä on paikallisen sopimisen lisääminen ja työllistämiskynnyksen madaltaminen.

– Nuorten työllisyyden kannalta on tärkeää, että oppisopimuskoulutusta uudistetaan niin, että yrittäjien hallinnollinen ja taloudellinen taakka kevenevät, Järventaus sanoo.

Verotusta uudistamalla vahvistetaan yrittäjyyttä muun muassa ottamalla käyttöön yrittäjävähennys ja tekemällä mahdolliseksi pienten yritysten maksuperusteinen arvonlisäverotilitys. Kirjaus investointeja edistävästä varausjärjestelmästä on oikea askel. Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen tulee kuitenkin selvittää myös yritysverotuksen myöhentäminen Viron veromallilla. Työn verotuksen keventäminen tukee ostovoimaa ja kannustaa työn tekemiseen.
– On tärkeää, että ohjelmassa on verokannusteita eri kokoisille yrityksille, Järventaus sanoo.

Linjaus sääntelyn keventämiseksi ja laadun parantamiseksi on konkreettinen lupaus yritysten toimintaympäristön vahvistamiseksi.

– Hallitusohjelman pohjalta saadaan sääntelyn järkeistäminen käyntiin, Järventaus toteaa.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta koskevan linjauksen osalta on myönteistä, että yksityiset tuottajat mainitaan tärkeänä palvelutuotantovaihtoehtona.

– Lisäksi eri tuottajien tasapuolisuutta korostetaan, kustannusten vertailtavuutta kehitetään ja valinnanvapausmalli on sitouduttu selvittämään, Jyrki Mäkynen sanoo.