20.7.2010 klo 09:30

Suomen Yrittäjät haluaa säilyttää pk-yritysten osinkoverotuksen ennallaan

Alivaltiosihteeri Martti Hetemäen työryhmä on esittänyt verotuksen kokonaisuudistusta. Julkisuuteen on synnytetty mielikuva, että erityisesti osinkoverotusta pitäisi tässä yhteydessä kiristää. Yrittäjien mielestä veronkiristyksiin ei ole aihetta.

– Nykyinen verotus on ollut yrittäjyyteen kannustava ja verotus kokonaisuudessaan on toiminut hyvin. Pk-yritykset ovat vahvistaneet taseitaan ja kyenneet pitämään kiinni työpaikoistaan. Nykyjärjestelmän peruspilarit tulee säilyttää, johtaja Anna Lundén sanoi Suomiareena-tapahtumassa Porissa.

Verotyöryhmä on esittänyt kiristyksiä pk-yritysten osinkoverotukseen alentamalla yhteen kertaan verotettua tuottoa ja näiden vastapainona yhteisöverokannan alentamista 22 %:iin sekä ansiotuloverotuksen alentamista. Suomen Yrittäjät arvioi, että pienet yritykset eivät hyödy yhteisöveron alentamisesta samassa määrin kuin suuret yritykset mutta kärsivät voitonjaon verotuksen kiristymisestä.

Suomen Yrittäjät muistuttaakin, että pk-yrityksissä tulee nähdä yrityksen ja yrittäjän verotus kokonaisuutena. Vaikka työryhmä esittää myös yhtiön maksaman veron keventämistä, vastapainona on osakkaan verotuksen merkittävä kiristyminen. Ansioverotuksen aleneminen on myös sinänsä myönteistä. Se ei kuitenkaan säilytä yritysverotuksen kilpailukykyä ja kannustavuutta palkkatyöhön verrattuna samalla tavoin kuin yhtiön ja osakkaan välisen voitonjaon verotus.

Hetemäen työryhmän mukaan yritysomaisuuden tuoton laskentaperusteet tulisi korvata uudella ns. normaalituottokäsitteellä. Tällä tarkoitetaan, että yritykseen kertyneelle varallisuudelle laskettaisiin valtion lainakorkoon sidottu tuotto, joka toimisi osinkojen yhdenkertaisen verotuksen laskemisen pohjana. Tämä leikkaisi osakeyhtiöiden yhteen kertaan verotetun tuoton nykyisestä 9 %:sta 3,9 %:iin yrityksen nettovarallisuudesta.

– Hetemäen työryhmä unohtaa, että yritystoimintaan liittyy riskinotto, jolloin omaan yritykseen sijoitetulle pääomalle ja työlle tulee saada kohtuullinen tuotto. Muutos johtaisi siihen, että kasvaviin ja riskipitoisiin pk-yrityksiin ei kannattaisi enää sijoittaa, koska kompensaatio ei kata yrittämiseen sisältyvää riskiä. Sijoitukset kannattaisi sen sijaan siirtää vähäriskisiin kohteisiin. Tämä taas johtaisi pk-yritysten omavaraisuuden laskuun, Lundén sanoi.

Suomen Yrittäjien mukaan verojärjestelmää tulee kiristysten sijaan kehittää nykymallin pohjalta kannustavampaan suuntaan.

Lisätietoja: Anna Lundén, johtaja, Suomen Yrittäjät, puh. 050 544 3928