26.3.2009 klo 10:58

Suomen Yrittäjät ja KL-Kuntahankinnat Oy parantavat yhdessä pk-yritysten asemaa julkisissa hankinnoissa

Suomen Yrittäjät ja kuntien yhteishankintayksikkö KL-Kuntahankinnat Oy ovat sopineet yhteisistä linjauksista julkisten hankintojen kehittämiseksi. KL-Kuntahankinnat Oy:n hankintakohteet ovat pääasiassa sellaisia, että ne eivät kuulu pk-yritysten normaaliin toimintaan. Osapuolten tavoitteena on kuitenkin edistää pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan kunnille.

Pk-yritysten realiteetit otetaan huomioon

KL-Kuntahankinnat toimii kilpailutusprojekteissaan niin, että tehokkaan toteutuksen ohella edistetään markkinoiden toimivuutta.

– Pienet ja keskisuuret yritykset voivat olla mukana vain, jos hankinnoissa otetaan huomioon pk-yritysten toimitusmahdollisuudet. KL- Kuntahankinnat Oy:n kilpailutusprojekteihin sisällytetään tämän vuoksi osio, jossa kartoitetaan markkinatilanne, yhtiön toimitusjohtaja Raili Hilakari lupaa.

Kilpailutuskäytännöistä luodaan yritysystävälliset

Linjauksessa sovittuihin yhteisiin tavoitteiseen pyritään noudattamalla pieniä ja keskisuuria yrityksiä huomioon ottavia kilpailutuskäytäntöjä. Näihin kuuluvat avoin viestintä, selkeät tarjouspyynnöt, laaja mahdollisuus osa- ja yhteistarjousten tekemiseksi sekä sellaisten käytäntöjen välttäminen, jotka aiheuttavat pk-yrityksille ongelmia kilpailutuksiin osallistumiselle.

– Sovitut linjaukset ja käytännöt korostavat perusasioiden tärkeyttä. Julkisten hankintojen ongelmat ovat osittain johtuneet siitä, että ostajat ja myyjät eivät tunne toistensa toimintatapoja. Tavoitteena on tehdä hyvää yhteistyötä järjestelmän toimivuuden parantamiseksi, Suomen Yrittäjien johtaja Antti Neimala korostaa.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, johtaja Antti Neimala