30.10.2013 klo 14:00

Suomen Yrittäjät ja SAK: Hyvä työelämä parantaa Suomen kilpailukykyä

Työelämän laadun parantaminen hyödyttää sekä yritystä että työntekijöitä. Työelämän parantaminen on täysin suomalaisten omissa käsissä, joten sen puolesta kannattaa tehdä kaikki voitava. Näin linjasivat Suomen Yrittäjät ja SAK yhteisessä työelämäkeskustelussaan. Kun työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, se parantaa koko työyhteisön toimintaa. Työ on tuottavampaa ja sairauspoissaolot vähenevät. Tämä kaikki näkyy yrityksen tuloksessa. – Meidän kannattaa tehdä kaikki voitava yritystemme ja suomalaisen työn kilpailukyvyn parantamiseksi. Työelämän kehittämisessä emme ole muista riippuvaisia – se on kokonaan omissa käsissämme, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi keskiviikkona Jyväskylässä järjestetyssä Hyvää työtä ja tulosta! -seminaarissa. Järventaus huomautti, että varsinkin pienten yritysten menestykselle on ensisijaista, että työilmapiiri on kunnossa. Valtaosassa pienistä työpaikoista se onkin. – Tarve uudistua ja ammattitaidon ylläpitäminen edellyttävät jatkuvaa vuoropuhelua kaikilla työpaikoilla. Kannustamme yrittäjiä ja työntekijöitä edelleen kehittämään työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yrityksissä, Suomen Ammattiliittojen keskusjärjestön varapuheenjohtaja Matti Huutola sanoi. Huutolan mukaan hyvät käytännön esimerkit kertovat suoraan, että työelämän laadun parantuminen näkyy myös yrityksen kannattavuuden nousuna. Suomen Yrittäjät ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö järjestivät Jyväskylässä seminaarin työelämän laadun ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Järjestöillä on paljon yhteisiä työpaikkoja, koska huomattava osa SAK:n jäsenistä työskentelee Suomen Yrittäjien jäsenyrityksissä. Seminaarisarja jatkuu keväällä. Se on osa Työelämä 2020 -hanketta, jonka tavoitteena on tehdä Suomen työelämästä Euroopan paras vuoteen 2020 mennessä.