14.12.2011 klo 16:34

Suomen Yrittäjät kannattaa eläkeiän nostoa

Suomen pidemmän aikavälin keskeisiä ongelmia on niukkeneva työvoimapanos ja huoltosuhteen heikkeneminen. Jotta työpanos riittää, vielä käyttämättä olevia työvoimaresursseja pitää hyödyntää paremmin. Sen lisäksi työssä olevien työurien kestoja on pidennettävä.

– Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunta tukee Elinkeinoelämän Keskusliiton näkemyksiä muun muassa alimman eläkeiän nostamisesta 65 vuoteen samoin kuin varhaiseen eläkkeelle jäämiseen ohjaavien tukimuotojen lopettamista, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoo.

Helsingin Sanomat uutisoi EK:n vaatimuksista maanantaina 12. joulukuuta.
Tosiasiallinen eläkkeelle jäämisikä on noussut vuoden 2005 eläkeuudistuksen seurauksena suurin piirtein odotetusti. Uudistuksen tekijöille voidaankin antaa tunnustusta. Eliniän odote on kuitenkin noussut niin nopeasti, että tuolloin tehdyt toimet eivät enää riitä.

Vaikka alimman eläkeiän nostolla 63 vuoden 65 vuoteen ei yksin ratkaista pulmaa, se on puheenjohtaja Simolinnan mukaan kuitenkin tärkeä yksittäinen toimenpide, jolla annetaan suuntaa eläkkeelle siirtymisen myöhentämiseen. Alimman eläkeiän nostaminen myöhentäisi joka tapauksessa suurelta osalta niiden henkilöiden eläkkeelle jäämistä, jotka tällä hetkellä jäävät terveinä eläkkeelle. Eläkkeelle jäämisikiä on nostettu viime vuosina useissa Euroopan maissa.

– Eläkeiän nostaminen ei vielä edesauta akuuteista taloushaasteista selviämistä. Niitä varten tarvitaan voimakasta, kasvua tukevaa politiikkaa, Simolinna sanoo.
Suomen Yrittäjät odottaa, että hallitus on valmis tekemään enemmän ja pidemmälle meneviä toimia, kuin mistä hallitusohjelmassa on sovittu.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Mikko Simolinna, 050 572 0449