10.10.2013 klo 10:51

Suomen Yrittäjät kannattaa Finpron uudistamista – lisää tehoa pk-yritysten kansainvälistymispalveluihin

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on päättänyt käynnistää valmistelun Finpron organisaation ja toiminnan uudistamiseksi. Uudistamishankkeen tavoitteena on, että Finpron yleishyödylliset palvelut ja konsultointi eriytetään. Suomen Yrittäjät kannattaa uudistusta.

Finpro on suomalaisten yritysten vuonna 1919 perustama rekisteröity yhdistys, jonka jäseninä on noin 550 suomalaista yritystä, Elinkeinoelämän Keskusliitto, Suomen Yrittäjät sekä Teknologiateollisuus. Finprolla on 375 asiantuntijaa 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yleishyödylliset palvelut hoidetaan jatkossakin Finpron palveluina, mutta konsulttipalvelut yhtiöitetään. Samalla pienille ja keskisuurille yrityksille luodaan uusi tuki-instrumentti, joka auttaa yrityksiä hankkimaan konsultointipalveluita. Finpron nykyisten tehtävien uudelleenorganisoinnin lisäksi uudistuksessa on tarkoitus yhdistää Matkailun edistämiskeskuksen MEK:n toiminta osaksi Finprota. Uudistus auttaa pk-yrityksiä kansainvälistymään Suomen Yrittäjät kannattaa Finpron uudistamista. Toteutuessaan nyt käynnistynyt hanke selkeyttää pk-yritysten kansainvälistymispalveluita ja lisää niiden tehoa sekä huolehtii kilpailuneutraliteetin toteutumisesta. – Pk-yritykset saavat jatkossa vahvempia ja laajempia ilmaisia tai edullisia palveluita uudelta Finprolta. Konsultointipalveluiden saatavuuskin paranee, kun yhtiöittäminen toteutetaan ja luodaan uusi tukimuoto konsultointipalveluiden hankkimiseksi uudelta yhtiöltä ja muilta konsultointipalveluiden tarjoajilta, johtaja Antti Neimala toteaa. TEM:n julkistama hankkeen aikataulu on tiukka. Tehtävät pohjaselvitykset ja esitykset on saatava valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Tarkoituksena on, että muutokset toteutetaan käytännössä jo ensi vuoden aikana.