13.3.2014 klo 15:14

Suomen Yrittäjät kannattaa vuorotteluvapaajärjestelmän tiukennuksia

Työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa työskennellyt kolmikantainen työryhmä sai valmiiksi vuorotteluvapaata koskevan muutosesityksen, jonka tavoitteena on rajoittaa vuorotteluvapaajärjestelmän käyttöä. Suomen Yrittäjät tukee esitettäviä muutoksia.

— Tutkimusten mukaan vuorotteluvapaajärjestelmä ei ole täyttänyt kaikkia sille asetettuja tavoitteita, kuten työurien pidentämistä sekä pitkään työttömänä olleiden työllistymisen edellytysten parantamista. Siksi on perusteltua, että sen ehtoja on nyt tarkasteltu kriittisesti, Suomen Yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen sanoo.

Vaikuttavin uudistus on vuorotteluvapaata koskevan työhistoriaedellytyksen nostaminen nykyisestä kymmenestä vuodesta 16 vuoteen. Tällä on merkitystä erityisesti sen kannalta, että muutoksella voidaan pidentää työuria rajoittamalla niiden keskelle tulevia katkoksia.

— Myös yläikärajan asettaminen vuorotteluvapaalle jäämiselle on järkevää. Aikaisemmin vuorotteluvapaalta on voinut jäädä suoraan eläkkeelle. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että lailla yritetään tukea työntekijän työssä jaksamista.

Työryhmä esittää muutoksia myös vuorotteluvapaasijaisen kriteereihin, kuten hallitus marraskuussa antamassaan rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanoa koskevassa päätöksessä edellytti.

— Hallitus piti aiemmin esitettyjä toimenpiteitä riittämättöminä ja käytti asiassa sitä valtaa, joka poliittiselle päätöksentekijälle kuuluu. Nyt esitettävässä mallissa on pyritty ottamaan huomioon erityisesti sellaiset ihmiset, joiden työllistyminen on vaikeinta: koulutusta vailla olevat nuoret sekä toisaalta yli 55-vuotiaat.

Niin kutsuttuja ohituskaistoja on kolme.

— Työnantajien kannalta ratkaisu olisi voinut olla yksinkertaisempi, Rytkönen toteaa.

Lisäksi työryhmä sopi, että esitettävien muutosten vaikutuksia seurataan kahden vuoden kuluttua lain voimaantulosta.

— Silloin on tarkasteltava erityisesti sitä, onko muutoksilla saavuttu niitä työllisyys- ja kustannusvaikutuksia, joita tavoitellaan, Rytkönen sanoo.

Lisätietoja:
lainopillinen asiamies Atte Rytkönen, Suomen Yrittäjät, p. 0403591986, atte.rytkonen@yrittajat.fi