27.12.2012 klo 16:00

Suomen Yrittäjät kokoaa huijausten vastaisen verkoston

Suomeen perustetaan yrityksiin kohdistuvien huijausten vastainen verkosto. Lisäksi Suomen Yrittäjät ja tietosuojavaltuutettu laativat selkeät ohjeet siitä, mitkä oikeudet yrittäjällä on saada käyttöönsä harhaanjohtavan markkinoijan nauhoittama myyntipuhelu.

Verkostoon kutsutaan viranomaistahoja, kuten tietosuojavaltuutettu ja poliisi sekä eri virastojen edustajia ja elinkeinoelämän järjestöjä. – Verkostossa välitetään tietoa harhaanjohtavan markkinoinnin ilmiöistä sekä harhaanjohtavaa markkinointia harjoittavista tahoista. Näin tieto saadaan nykyistä nopeammin ja asioihin päästään myös puuttumaan tehokkaammin, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula sanoo. – Haluamme näin auttaa yrittäjiä piinaavan ongelman torjumisessa. Verkoston toiminta ei kuitenkaan yksin riitä. Lainsäädännön kehittämistä koskeva selvitys pitäisi nyt saada käyntiin, Makkula sanoo. Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman vilpilliseen toimintaan puuttumista koskeva kirjaus ja Suomen Yrittäjien ministeriöille tekemä aloite antavat hyvän pohjan selvitystyölle. – Yrittäjien oikeusturvaa on parannettava. Yksi mahdollisuus olisi ulottaa sopimuksen peruuttamisoikeus koskemaan myös yrittäjiä, mutta vain rajoitetusti ja tarkkaan säännellyissä etämyyntitilanteissa. Tämä ei merkitsisi sopimusvapauden romuttamista, vaan oikein säänneltynä turvaisi sopimusvapauden toteutumista, Makkula sanoo. Joka vuosi noin 130 000 yhden hengen yritystä on harhaanjohtavan markkinoinnin kohteena. Samankaltaisia laskuja kertyy myös muille yrittäjille. Vilpillisiä ja aiheettomia laskuja maksetaan joka vuosi arviolta yli 20 miljoonan euron edestä. Lisätietoja: lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472 Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyritysten työllistävä vaikutus on yli puoli miljoonaa henkilöä. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrityksiä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu yli 400 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 53 toimialajärjestöstä.