8.2.2012 klo 13:58

Suomen Yrittäjät kuntauudistuksesta: Menestyvät yritykset takaavat kunnan elinvoiman

Kunnallishallinnon rakenneryhmä luovutti Elinvoimainen kunta- ja palvelurakenne -selvityksenhallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkuselle 8.2.2012.

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala korostaa kuntien elinvoimaisuuden perustuvan pk-yritysten toimintaan. Yritykset luovat työpaikat ja toiminnallaan pääosan verotuloista. Lisäksi yritykset esimerkiksi tekevät useat perusinfraan liittyvät urakat ja tuottavat monipuolisia palveluita kuntalaisille. Jokainen kunta tarvitsee menestyviä yrityksiä. – Nyt kun tästä virkamiestyöryhmän esityksestä alkaa laaja kuulemiskierros, on siinä yhteydessä hyvä mahdollisuus pohtia ja kirkastaa yritystoiminnan tuomat hyödyt kunnalle. – Yrittämisen toimintaedellytysten varmistamisen tulisi olla palveluiden turvaamisen lisäksi avainroolissa kaikessa päätöksenteossa. Kuntauudistuksen yhteydessä on perusteltua odottaa, että kuntien toiminta pk-yritysten suuntaan aktivoituu, Kujala toteaa. Juuri julkaistu Suomen Yrittäjien elinkeinopoliittinen mittaristo -kysely on kunnille hyvä väline tehostaa omia elinkeinopolitiikan toimiaan. Kyselyn tuloksiin voi tutustua täällä: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/tutkimustoiminta/elinkeinopolitiikan-mittaristo_2012/ Yrittäjäjärjestö mukana alueellisissa tilaisuuksissa Valtiovarainministeriö järjestää kuntarakenne-ehdotuksesta 18 maakunnittaista alueellista tilaisuutta. Suomen Yrittäjien aluejärjestöt ovat mukana näissä tilaisuuksissa.
– Kuntauudistuksen yhteydessä yrittäjäjärjestö aikoo kertoa omat näkemyksensä kuntien kehittämisestä niin näissä aluetilaisuuksissa kuin paikallisestikin jokaisessa kunnassa toimivien paikallisyhdistyksiemme kautta, Kujala toteaa.

Kujalan mukaan keskustelussa esillä ovat väistämättä elinkeinopolitiikan sisältö, se miten kunnat itse rakentavat yrittäjämyönteistä ilmapiiriä ja miten kunta on hoitanut elinkeinopolitiikkaa ohjaavat instrumentit kuntoon. Suomen Yrittäjät korostaa, että kuntauudistuksen etenemisestä riippumatta on selvää, että jokaisen kunnan tulee panostaa omien verotulojensa kasvattamiseen sekä kunnan vastuulla olevan palvelutuotannon tehostamiseen, mikä monissa tapauksissa tarkoittaa ulkoistamista. Ilman näissä tavoitteissa onnistumista kunta ei voi menestyä eikä ole elinvoimainen. Lisätiedot: Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, 0400 567 925, ’); // –>