8.9.2015 klo 16:30

Suomen Yrittäjät: Kustannuskilpailukyky paranee hallituksen toimenpiteillä

Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen suunnittelemat toimet kilpailukyvyn parantamiseksi ovat toteutuessaan merkittäviä. Muutosturvan lisävaatimusten rajaa 20 työntekijästä kannattaisi sen sijaan nostaa 50 työntekijään, jotta pienille yrityksille ei muodostuisi uutta työllistämisen estettä. Lisäksi on välttämätöntä laajentaa paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lainsäädännöllä.

Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen suunnitelmat kilpailukyvyn parantamiseksi ovat valtaosaltaan oikeita. Hallitus aikoo muuttaa loppiaisen ja helatorstain palkattomiksi vapaapäiviksi vuosityöaikaa lyhentämättä, muuttaa sairauspäivien korvaamisen siten, että ensimmäinen päivä on palkaton ja 2. – 9. sairauspäivä 80-prosenttisella palkalla, puolittaa ylityökorvaukset, laskea sunnuntaityökorvauksen sadasta prosentista 75 prosenttiin, lyhentää vuosilomat 38 työpäivästä 30 työpäivään ja alentaa yksityisen työnantajan sosiaaliturvamaksua 1,72 prosenttiyksiköllä. Näillä toimilla hallitus tavoittelee noin viiden prosentin alennusta yksikkötyökustannuksiin.

– Toteutuessaan kokonaisuus parantaa merkittävästi yritysten kilpailukykyä ja auttaa yrityksiä säilyttämään työpaikat ja luomaan uusia työpaikkoja Suomeen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

– Tämä ei poista sitä, että on välttämätöntä laajentaa lainsäädännöllä yrittäjien ja työntekijöiden mahdollisuuksia sopia työn ehdoista työpaikoilla, kuten hallitusohjelmassa on linjattukin. Se on sekä työntekijöiden että työnantajien etu.

Muutosturvan rajaa kannattaa nostaa, jotta työllistäminen ei tyssää

Hallitus aikoo tasata perhevapaista aiheutuvia kustannuksia maksamalla työnantajalle 2 500 euron kertakorvaus, jos työntekijä palaa saman työnantajan palvelukseen.

– Tämä on hyvä avaus vanhemmuuden kustannusten tasapuolisempaan jakoon, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, yrittäjä Jyrki Mäkynen sanoo.

Työntekijöiden muutosturvaa on tarkoitus parantaa antamalla yli 20 työntekijän yrityksissä irtisanottavalle oikeus uudelleen työllistymistä edistävään valmennukseen, jonka arvo vastaa yrityksen maksamaa keskimääräistä kuukausipalkkaa. Yli 20 työntekijän työnantajalle on tulossa velvollisuus tarjota työterveyshuolto kuuden kuukauden ajan irtisanomisen jälkeen.

– 20 työntekijän raja jarruttaa tuntuvasti työllistämistä pienissä yrityksissä. Nykyinen yt-lain vastaava raja on osoittanut tämän. Siksi rajaa kannattaisi nostaa esimerkiksi 50 työntekijään, Mäkynen toteaa.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi