14.11.2012 klo 15:33

Suomen Yrittäjät: Kyllönen voisi tarkentaa suunnitelmiaan

Jos julkisuudesta saadut tiedot infra-hankkeiden supistamissuunnitelmista pitävät paikkansa, se tietäisi kylmää kyytiä maakunnille, elinkeinoelämälle ja logistiikan toimivuudelle.

Julkisuudesta saatujen tietojen perusteella liikenneministeri Merja Kyllönen suunnittelee eduskunnan liikennepoliittisessa selonteossa hyväksymiin infrahankkeisiin jopa miljardin euron säästöjä ja supistuksia.

– Jos tiedot pitävät paikkansa, lista tietää kylmää kyytiä maakunnille, elinkeinoelämälle ja logistiikan toimivuudelle. Ihmiset, tavarat ja palvelut kun kulkevat yhä pääosin maanteillä, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Pelkästään infra-alan yrityksille supistukset tarkoittaisivat 17 000 työpaikan vähennystä. – Infra-ala ei suunnitelman kuultuaan investoi koneisiin ja laitteisiin eikä työllistä. Suomelle pitäisi antaa nyt reippaita kasvusysäyksiä. Ruotsi teki päätöksen satsata infraan pari kuukautta sitten 2,4 miljardia, koska se haluaa, että Ruotsi ja ruotsalainen elinkeinoelämä olisi kilpailukykyisempi, Kujala sanoo. – Nyt on syytä ottaa aikalisä ja informoida eduskuntaa, kuinka keväällä hyväksyttyä liikennepoliittista selontekoa aiotaan noudattaa ja toimeenpanna, Kujala vaatii.