15.3.2012 klo 09:26

Suomen Yrittäjät Nuorten yhteiskuntatakuu 2012 -raportista

Vaikuttavat keinot nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä jäivät vielä puuttumaan

Suomen Yrittäjien mukaan on tärkeää, että vakavaan nuorten syrjäytymisuhkaan puututaan. Tänään julkistetussa Nuorten yhteiskuntatakuu 2012 -raportissa ehdotetut keinot rajoittuvat kuitenkin pääasiassa siihen, mitä asiassa voidaan tehdä valtion budjettirahoituksella, viranomaistoimin.

Johtaja Rauno Vanhanen Suomen Yrittäjistä toteaa, että ehdotukset vievät tilannetta parempaan suuntaan, kuten ehdotus siitä, että kunnille asetetaan selkeä vastuu nuorten ihmisten ohjaamisesta peruskoulun päättämisen jälkeen.
– Mutta mukana ei ole tässä vaiheessa yhtään merkittävää uutta keinoa, jolla edes teoriassa voisi olla kunnollista vaikutusta nuorten syrjäytymiskehitykseen. Enemmänkin ehdotettujen toimien merkitys rajoittuu siihen, että nykyinen tilanne ehkä voidaan pitää hallinnassa, Vanhanen sanoo.

Suomen Yrittäjien mukaan nuorten syrjäytymisuhkaa voidaan tehokkaasti vähentää vain juurruttamalla käytännön työssä tapahtuva oppiminen merkittäväksi ammattiin opiskelutavaksi myös Suomessa.
– Jatkotyössä on löydettävä tapa, jolla Suomeenkin luodaan riittävän laajat ”oppisopimustyömarkkinat” nuoria varten. On siis lisättävä merkittävästi suomalaisten yritysten valmiutta tarjota työn ja oppimisen paikkoja nuorille, Vanhanen toteaa.

Hän huomauttaa yritysten halukkuuden lisäämisen vaativan sitä, että oppisopimussuhteissa sallitaan sellainen palkan määräytymistavan muutos, jolla palkka ja yrityksen saaman työsuoritteen arvo saadaan nykyistä paremmin vastaamaan toisiaan. Samalla olisi hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti muutettava oppisopimussuhteissakin käytettävä palkkatuki suoraan nuorelle maksettavaksi tueksi.
– Hallitusohjelman kirjaus ”Palkkatuki muutetaan työnhakijan henkilökohtaiseksi tueksi, joka kompensoi työnhakijan heikentynyttä työmarkkinakelpoisuutta” odottaa vielä toteutustaan, Vanhanen huomauttaa.

Lisätietoja: johtaja Rauno Vanhanen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 416 937