31.3.2005 klo 10:10

Suomen Yrittäjät patistaa hallitusta sivukululeikkauksiin

Suomen Yrittäjien ja Finnveran pk-yritysbarometrin mukaan yli kaksi kolmasosaa yrittäjistä kokee työnantajan sivukulujen alentamisen tärkeimmäksi ja kiireellisemmäksi veropoliittiseksi toimenpiteeksi. Uusien työpaikkojen syntyä hidastaa merkittävästi nykyinen välillisten työvoimakustannusten korkea taso.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Jussi Järventauksen mukaan maan hallituksen ratkaisut työllistämisen helpottamiseksi ovat tältä osin vielä tekemättä. Hallitusohjelmassa olevaa ratkaisua on lykätty kerta toisensa jälkeen.

– Hallituksen tällä hallituskaudella tekemät päätökset ovat nostamassa yritysten välillisiä työvoimakustannuksia lähes 100 miljoonalla eurolla vuoden 2006 ennustetusta palkkasummasta laskettuna. Täten hallituksen haarukoima 150 – 200 miljoonan euron kevennys työnantajamaksuihin ei vielä nettona alentaisi oleellisesti työnantajamaksuja. Esillä ollut kevennyksen taso on täysin riittämätön, jos työllistämistä todella halutaan helpottaa, hän sanoo.

– Nykyinen hallitus on kyllä alentanut tuloverotusta, mutta sivukulujen osalta aiempien hallitusten linjaa ei ole jatkettu. Välillisten työvoimakustannusten alentamisella on kustannustason alentumisen lisäksi myös suuri psykologinen merkitys. Jos mitään ei tehdä, työllisyyskehitys vaarantuu, Järventaus jatkaa.

– Hallitus olisi tosin ollut valmis toteuttamaan työnantajamaksujen matalapalk-kaporrastuksen rahoittamalla sen osittain muita työnantajamaksuja korottamalla. Tämä rahoitustapa olisi merkinnyt, että kysymyksessä ei olisi ollut aito työnantajamaksujen alentaminen, Järventaus sanoo.

Tästä linkistä: Pk-yritysbarometri, kevät 2005

Lue tiedote: Pk-yritykset uskovat kasvun jatkuvan
Lue tiedote: Pk-yrityksillä edelleen vaikeuksia kasvun rahoittamisessa

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. (09) 2292 2950