15.9.2015 klo 12:19

Suomen Yrittäjät perjantain mielenilmauksesta: Maan kokonaisetu laitettava eturyhmäajattelun edelle

Maan hallitus on tehnyt kariutuneen yhteiskuntasopimuksen jälkeen oikein ottaessaan vastuun työmarkkinamuutoksista, joilla tavoitellaan välttämättömiä parannuksia kilpailukykyyn, parempaa työllisyyttä ja koko väestön hyvinvointia, Suomen Yrittäjät linjaa.

Suomessa on jo lähes 400 000 työtöntä.

– Tilanne on kestämätön. Hyvinvointia ja työpaikkoja syntyy ainoastaan kannattavien yritysten kautta. Suomalaisen työn kilpailukykyä on välttämätöntä parantaa, jotta ihmisille saadaan työpaikkoja. Tähän hallitus viime viikolla julkistamillaan toimilla tähtää, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, yrittäjä Jyrki Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien mukaan palkansaajajärjestöjen perjantaina Helsingin Rautatientorilla järjestämä mielenilmaus heikentää Suomen asemaa kansainvälisillä markkinoilla ja vaarantaa työpaikkojen säilymistä, kun ulkomaiset kauppakumppanit eivät välttämättä saa tilaamiaan tuotteita ja palveluita ajoissa.

– Työntekijät tarvitsevat nyt uskoa työpaikan säilymisestä ja työttömät näkymää, että työtä on tarjolla jatkossa entistä enemmän. Lakkoilu ja maan pysäyttäminen tässä tilanteessa ovat ihmisten tarpeiden kannalta vahingollisia, Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus huomauttaa, että hallituksen suunnitelmat eivät estä sitä, että niillä työpaikoilla, joilla menee hyvin, voidaan sopia korvauksista ja työehdoista työntekijän näkökulmasta paremmin kuin hallitus esittää.

Sopimisvapauden vaatimus ristiriitainen

Perjantain mielenilmauksen keskeinen peruste on se, että hallituksen esittämillä toimilla rajoitettaisiin työmarkkinajärjestöjen sopimusvapautta.

– Tässä on se perustavanlaatuinen ristiriita, että järjestöjen sopimusvapaudella on rajoitettu voimakkaasti sopimusvapauden ydintä, yksilöiden vapautta sopia työehdoista, Järventaus sanoo.

– Oikea suunta olisi lisätä hallitusti työntekijöiden ja työnantajien mahdollisuutta sopia työehdoista paikallisesti, työpaikalla. Se parantaisi työn tuottavuutta ja kilpailukykyä tehokkaimmin.

Järventaus huomauttaa, että pienissä työnantajayrityksissä vallitsee vahva luottamus työnantajan ja työntekijöiden välillä.

– Sopimisvapauden laajentaminen voidaan rakentaa tämän luottamuksen varaan, Järventaus tähdentää.