29.7.2009 klo 18:03

Suomen Yrittäjät pettyi VM:n veroehdotuksiin – Ehdotukset eivät huomioi velkaantuvia pk-yrityksiä

Suomen Yrittäjät pitää VM:n ehdotuksia ansioverotuksen tason tarkastamiseksi ja työllistävien investointien aikaistamiseksi kannatettavina. On tärkeää, että hallitus pyrkii torjumaan verotuksen kiristymistä talouden vakavan taantuman pohjalla silläkin uhalla, että tätä joudutaan tekemään velkarahalla.

SY odotti kuitenkin korjauksia myös pienyritysten verotuksen kannustavuuteen, ja tältä osin VM:n esitys on pettymys yrityksille. Pienyritysten verotuksen rakennetta tulee korjata viimeistään elokuun budjettiriihen yhteydessä nykyisessä taloustilanteessa kannustavammaksi.

– Yritykset ottavat tällä hetkellä velkaa viedäkseen toimintansa taantuman yli. Pääomatulolaskennan pohjana olevien nettovarojen pienentyessä yrityksen kokonaisverotus kiristyy useissa tapauksissa yritysten velkarahoituksen seurauksena. Tällä hetkellä verotus kiristyy juuri niillä yrityksillä, jotka yrittävät pitää yrityksensä pystyssä ja säilyttää työpaikat velkarahalla.

Yritysten pääomatulolaskennan pohjana olevaa nettovarallisuutta tulee SY:n mukaan laajentaa siten, että nettovaroissa huomioidaan yrityksen velkojen vakuutena oleva omaisuus, jota vastaan on nostettu lainaa yritystoiminnan rahoittamiseen. Yrittäjän yksityinen omaisuus on yleensä yrityksen velkojen vakuutena.

Suomen Yrittäjät odotti yrityksille määräaikaisena elvytystoimena myös tappioiden taannehtivaa vähennysoikeutta. Vuosien 2009-2010 tappiot tulisi voida vähentää aiempien vuosien voitoista, mikä turvaisi yritysten maksuvalmiutta. Yritysten tulisi saada aiempina vuosina jo maksamiaan veroja takaisin joko rahapalautuksina tai voida lukea näitä muiden verojen lyhennyksiksi. Järjestelmää sovelletaan useissa EU-maissa joko pysyvänä järjestelmänä tai se on otettu käyttöön talouden elvytystoimena.

Ehdotus verotuksen viivekoron alentamiseksi on kannatettava. Nopeasti heikentynyt talouskehitys on aiheuttanut ongelmia sellaisillekin yrityksille, jotka toimivat normaalitilanteessa kannattavasti.

Lisätiedot:
Suomen Yrittäjät, puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, p. 050 537 6707 ja johtaja Anna Lundén, puh. 050 544 392