17.10.2003 klo 14:10

Suomen Yrittäjät PT:n ja TT:n yhdistymisestä: Uusi järjestö ei muuttaisi pienten työnantajien asemaa

Suomen Yrittäjät toivoo, että mahdollisessa Palvelutyönantajien sekä Teollisuuden ja Työnantajien yhdistymisessä syntyvä uusi työnantajajärjestö selkeyttäisi osaltaan elinkeinoelämän järjestökenttää ja helpottaisi siten asioiden hoitoa. Yrittäjäjärjestössä ei kuitenkaan uskota uuden järjestön oleellisesti muuttavan nykyisiä järjestöpoliittisia asetelmia.

Oleellista on, ettei työnantajien edustavuus tupopöydässä parane nykyisestä noin 12 prosentista uuden järjestön perustamisen myötä. Nykyisen tupopöydän demokratiavaje ei siis muuttuisi sinänsä perustellulta näyttävästä yhdistymisestä.

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että Suomen 224 000 yrityksestä 15 000 tulisi kuulumaan uuteen PT:n ja TT:n muodostamaan järjestöön. Yrittäjäjärjestöön kuuluu nyt 87 500 yritystä, joista työnantajia on 42 000 eli liki kolme kertaa enemmän kuin PT:n ja TT: n nykyinen jäsenmäärä on yhteensä.

Yrittäjäjärjestön jäsenyritykset työllistävät noin 450 000 työntekijää ja yrittäjää, mikä on puolet uuden perusteilla olevan järjestön jäsenten työllistävästä osuudesta.

– Yhdistymistä suunnittelevat järjestöt edustavat vain 12 prosenttia työnantajista, kun edelleen tupo-pöytien ulkopuolella on valtaosa pienistä työnantajista. Päätökset kuitenkin koskevat yleissitovuuden kautta kaikkia. Pienten työnantajien asemaan kahden työantajajärjestön yhdistyminen ei tuo parannusta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. (09) 2292 2950