8.5.2013 klo 17:03

Suomen Yrittäjät sote-ratkaisusta: Palveluiden järjestäminen ja tuottaminen pidettävä erillään

Suomen Yrittäjien mukaan hallituksen sote-ratkaisussa erittäin tärkeä on selkeä linjaus siitä, että palveluja voivat edelleen tuottaa sekä kunnalliset että yksityiset toimijat.

Suomen Yrittäjien mielestä oli tärkeää, että hallituksen piirissä löydettiin päälinjat sote- ja kuntauudistukselle.

— Sekava tilanne on aiheuttanut epävarmuutta erityisesti sosiaali- ja terveysalan yrityksille. Ne ovat joutuneet pohtimaan omia panostuksiaan palvelutuotantoon, kun uhkana on ollut sekin, että julkinen sektori ottaisi enemmän tuotantovastuuta, Suomen Yrittäjin varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

— Erittäin tärkeä on selkeä linjaus siitä, että palveluja voivat edelleen tuottaa sekä kunnalliset että yksityiset toimijat. Tämä takaa kuntalaisille valinnanvapautta ja vaihtoehtoja sosiaali- ja terveyspalveluissa, Kujala jatkaa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu selkeä tavoite siitä, että kuntapalvelujen järjestämis- ja tuotantovastuuta tulee selkeyttää ja eriyttää kuntatasolla. Suomen Yrittäjien mukaan peruskuntien lisäksi nyt myös tulevien sote-alueiden ja vastuukuntien on kirkastettava rooliaan palvelujen järjestäjänä ja tuottajana, jos ne mielivät vastata vaatimuksiin valinnanvapauden lisäämisestä.

— Kuntasektorin ensisijainen tehtävä on luoda edellytykset monipuoliselle palveluvalikoimalle palveluiden järjestäjänä. Niiden ei pidä kilpailla markkinoilla vaan kehittää markkinaa palveluiden järjestäjän roolissa, Kujala linjaa.

— Palvelut kannattaa tuottaa sen, joka siihen parhaiten pystyy.

Kujala muistuttaa, että kunnilla on niin paljon lakisääteisiä tehtäviä – yli 500 – että ne eivät mitenkään pysty toteuttamaan niitä kaikkia itse vaan tarvitsevat yritysten ja järjestöjen apua.