22.2.2016 klo 11:00

Suomen Yrittäjät Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry:n jäsenjärjestöksi

Suomessa on menossa merkittävä asenteiden sukupolvimurros – työmarkkinoille on tulossa entistä yrittäjähenkisempiä nuoria. Allianssin jäsenenä Suomen Yrittäjät haluaa olla edistämässä nuorten työelämä- ja yrittäjyysvalmiuksia.

Suomalaisnuorten kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on viimeisten vuosien aikana vahvistunut merkittävästi. Tuoreen GEM-tutkimuksen (The Global Entrepreneurship Monitor) mukaan peräti 20 prosenttia 18–24 -vuotiaista harkitsee perustavansa yrityksen seuraavan kolmen vuoden kuluessa. 2000-luvun alussa näin ajatteli vain muutama prosentti ikäryhmästä. Koko työikäisen väestön piirissä kiinnostus jää selvästi nuorten jälkeen.

– Käynnissä on merkittävä asenteiden sukupolvimurros, jonka tuloksena työmarkkinoille on tulossa entistä yrittäjähenkisempiä nuoria. Tämä on erittäin hieno asia. Yrittäjäkuntamme ikääntyy nopeasti, joten markkinoille kaivataan uusia tulevaisuuden tekijöitä. Haluamme yrittäjäliikkeenä olla kannustamassa nuoria yrittäjämäiseen työotteeseen sekä tietenkin yritystoimintaan, Suomen Yrittäjien järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä toteaa.

Suomen Yrittäjät on jo tovin panostanut Nuorten Yrittäjien toiminnan kehittämiseen sekä valtakunnallisesti että maakunnissa. Yksi konkreettinen esimerkki tästä on toissa vuonna lanseerattu opiskelijajäsenyys, joka tarjoaa yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille mahdollisuuden liittyä maan suurimpaan yrittäjäyhteisöön.

– Allianssin jäsenyys on luontevaa jatkoa nuorisotoimintamme vahvistamiselle. Uskomme, että työelämä- ja yrittäjyysosaamisellemme on tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa käyttöä nuoriso- ja nuorisotyötä tekevien järjestöjen kentällä, Mikkilä kertoo.

– Vastaavasti meillä on paljon opittavaa perinteisemmiltä nuorisotoimijoilta. Odotamme innolla mahdollisuutta päästä tekemään yhdessä töitä nuorten eteen.

Lisätietoja:
järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, Suomen Yrittäjät, p. 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi
www.nuoretyrittajat.fi