13.10.2015 klo 15:19

Suomen Yrittäjät työttömyysturvan muutosehdotuksista: Säästöt välttämättömiä, mahdollisuus ratkaista kannustinongelmia

Hallituksen esittämät säästöt työttömyysturvasta ovat välttämättömiä järjestelmän taloudellisen kestävyyden vuoksi. Muutos myös tarjoaa ratkaisuja ansioturvajärjestelmän kannustinongelmiin. Suomen Yrittäjät tarvitaan mukaan työttömyysturvalainsäädännön valmisteluun. Näin SY arvioi hallituksen suunnitelmia työttömyysturvan uudistamiseksi.

Hallitus kertoi tänään ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tehtävistä muutoksista. Päivärahan kestoa ollaan alentamassa 500 päivästä 400 päivään. Niillä, joilla on alle kolme vuotta työhistoriaa, kestoa alennetaan 400 päivästä 300 päivään. 58 vuotta täyttäneillä kesto kuitenkin säilyisi 500 päivänä. Lisäksi päivärahan omavastuuaikaa on tarkoitus pidentää viidestä seitsemään päivään. Niin sanottua ansio-osaa alennettaisiin siten, että uudet ansio-osan prosentit ovat 55 ja 25. Pitkän työuran jälkeen maksettavista korotusosista luovutaan kokonaan.

– Tutkimustiedon mukaan ansioturvan keston lyhentäminen parantaa työllisyyttä. Suomessa se on nyt huomattavasti pidempi kuin monissa kilpailijamaissa, esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa, työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä sanoo.

Hallituksen tarkoituksena on säästää 200 miljoonaa euroa ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta. Tänään julkistettujen toimien nettovaikutus julkisiin menoihin olisi arviolta 135 miljoonaa euroa vuoden 2019 menojen tasolla.

– Työttömyysturvajärjestelmän taloudellisen kestävyyden kannalta leikkaukset ovat välttämättömät. Tiedonannon perusteella hallituksen asettama 200 miljoonan säästötavoite ei vielä täyty, joten uudistamista on jatkettava, Hellstén sanoo.

Valtiovarainministeriössä tehdyn arvion mukaan uudistuksen työllisyysvaikutus olisi noin 10 000 henkilötyövuotta. Tämä vähentää myöhempää leikkaustarvetta.

Suomen Yrittäjien mukaan nykyiseen ansioturvajärjestelmään liittyy ilmeisiä kannustinongelmia, joihin esitys tarjoaa osin ratkaisun.

– On tärkeää, että sosiaaliturvajärjestelmää uudistetaan rohkeasti siihen suuntaan, että sekä työnteko että yrittäminen on aina kannattavaa.

Suomen Yrittäjät tarvitaan mukaan työttömyysturvalainsäädännön valmisteluun

Hallituksen esitys tarkemmasta lainsäädännöstä valmistuu keväällä 2016 ja suunnitellut muutokset astuvat voimaan vuoden 2017 alusta.

– Suomen Yrittäjät edustaa yli 115 000 yrittäjää mahdollisina ansiosidonnaisen saajina, mutta myös yli 50 000 työnantajaa, jotka työllistävät yli puoli miljoonaa palkansaajaa. On tärkeää, että esitettyjä lainsäädäntöuudistuksia toteutettaessa myös Suomen Yrittäjät on valmistelussa mukana, Hellstén sanoo.

Lisätietoja:
työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén, Suomen Yrittäjät, p. 050 502 0111, harri.hellsten@yrittajat.fi