13.6.2012 klo 15:34

Suomen Yrittäjät tyytyväinen, että yrittäjiä kuunneltiin Yle-veroasiassa

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen, että eduskunnan valiokunnat päättivät muuttaa Yleisradion rahoitusmallia oikeudenmukaisemmaksi.

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen, että eduskunnan valiokunnat päättivät muuttaa Yleisradion rahoitusmallia. Yrityksiltä kerättävä Yle-vero määräytyisi yrityksen tuloksen mukaan, kun vielä hallituksen esityksen mukaan yritysten vero olisi peritty liikevaihdon mukaan.
— Veron määrittäminen liikevaihdon perusteella olisi ollut monille pienyrityksille epäoikeudenmukainen ratkaisu, sillä liikevaihto ei kerro vielä toiminnan kannattavuudesta. Kun vero määrätään tuloksen mukaan, voidaan ottaa huomioon normaalit veroperusteet maksukyvyltään erilaisten tai erikokoisten yritysten välillä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Simolinna sanoo.

— Johdonmukaisin tapa olisi ollut rahoittaa yritysten osuus kokonaan yhteisöveron tuotosta. Koska ratkaisulle ei kuitenkaan löytynyt yksimielisyyttä, oli tärkeää, että valiokunnissa löytyi halukkuutta kuunnella yrittäjiä ja muuttaa mallia, Simolinna jatkaa.

Eduskuntaryhmien vuodenvaiheessa linjaamassa rahoitusmallissa Yle-veroa kerätään 500 miljoonaa euroa, mistä 22 miljoonaa euroa kootaan yrityksiltä. Yritysten vero olisi linjauksen mukaan kerätty niiden liikevaihdon mukaan määräytyvällä verolla kahdessa eri liikevaihtoluokassa. Näin valtaosa verosta olisi kerätty pieniltä yrityksiltä. Veron määrittäminen liikevaihdon perusteella olisi ollut monille pienyrityksille epäoikeudenmukainen, sillä liikevaihto ei kerro toiminnan kannattavuudesta. Etenkin matalakatteisilla aloilla liikevaihtoa voi kertyä paljonkin, mutta jos yrityksen kate on pieni, maksukyky ei ole yhtä hyvä kuin suurempaa katetta tekevillä yrityksillä.

Eduskuntakäsittelyssä perintätapaa päätettiin Suomen Yrittäjien vaatimuksesta muuttaa niin, että vero kootaan yrityksen tuloksen perusteella. Yrityksiltä, joiden tulos on alle 50 000 euroa, ei peritä Yle-veroa lainkaan. Myös toiminimet ja henkilöyhtiöiden osakkaat jäävät yritysten Yle-veron ulkopuolelle ja nämä maksavat vain kotitalouksien Yle-veron. Osakeyhtiön Yle-vero on 140 euroa, jos tulo ylittää 50 000 euroa. Rajan ylittävältä osalta veroa peritään 0,35 prosenttia niin, että vero on enintään 3 000 euroa vuodessa. Raja täyttyy, kun yrityksen tulo on 868 000 euroa.

Muuttamalla maksuperuste tulokseen pohjautuvaksi ja liikuttamalla tulosrajoja veroa voitiin madaltaa alimmassa päässä ja laajentaa maksupohjaa tasapuolisemmin myös suurempiin yrityksiin. Näin jopa 90 prosenttia Suomen Yrittäjien jäsenyrityksistä jää siksi Yle-veron ulkopuolelle.

— Kun yrityksille haetaan kasvua, on tärkeää, että yritysten erilaiset olosuhteet otetaan huomioon niitä koskevassa vero- ja maksupolitiikassa. Uudistukset tulee siksi pilkkoa osiin myös niiden vaikutusten mukaan, joita näillä on erikokoisiin yrityksiin, Mikko Simolinna sanoo.