YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomen Yrittäjät vastustaa dieselpolttoaineen verotuen poistamista
– Suhtaudumme kielteisesti dieselpolttoaineen verotuen poistamiseen. Tuen tavoitteena on alentaa hyötyliikenteen kustannuksia. Poistaminen nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia ja heikentäisi yritysten kilpailukykyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen kommentoi liikenteen verotuksen uudistamistarpeita pohtineen työryhmän loppuraporttia.
Kuismasen mukaan on kuitenkin hyvä, että kuljetuskustannusten kompensointi otetaan tässä yhteydessä esiin.
Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän mukaan liikenteen verotuotot laskevatselvästi tämän vuosikymmenen aikana. Paikatakseen tätä työryhmä esittää korotuksia ajoneuvoveroon. Päästöohjauksen lisäämiseksi työryhmä ehdottaa dieselpolttoaineen verotuen asteittaista poistamista. Ilman kompensaatioita tämä nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia.
– Hyötyliikenteessä polttoaineen kysyntä on lyhyellä aikavälillä hyvin joustamaton. Tämän vuoksi dieselpolttoaineen kireämpi verotus ei vähentäisi paljon kuljetusten päästöjä, mutta nostaisi kuljetuskustannuksia, Kuismanen huomauttaa.
Kuismasen mukaan verojen paikkaamisessa ajoneuvoverotuksen korottaminen on yritysten kannalta pienempi paha kuin polttoaineiden verotus.
– Liikenteestä kerätään jo kokonaisuudessaan huomattavasti verotuloja. On syytä pohtia, onko verotulojen menetyksiä paikattava mieluummin muualta haitta- ja kulutusveroista.
Päästöjä vähennettävä joka tapauksessa
EU:n tasolla on mahdollisesti tulossa kesällä päästökauppaehdotus tieliikenteelle. Työryhmä ei käsitellyt mahdollista EU-tason tai kotimaista päästökauppamallia lainkaan.
– EU:n laajuinen päästökauppa olisi ilmastopolitiikan tehokkuuden ja suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kannalta parempi vaihtoehto kuin kotimaiset veronkorotukset tai päästökauppamalli, ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.
Yrittäjät kannattaa valtiovarainministeri Matti Vanhasen tiedotustilaisuudessa esittämää ehdotusta jatkoselvityksestä liittyen sataprosenttisten biopolttoaineiden verottomuuteen.
– Raskaassa liikenteessä teknologiarajoitteiden takia tehokkain päästövähennyskeino on siirtyminen asteittain uusiutuvaan dieseliin. Biopolttoaineiden alempi verotus kuljetuksissa takaisi päästövähennykset ja säilyttäisi kilpailukykyä, Seppänen sanoo.
Lisätietoja:
pääekonomisti Mika Kuismanen, Suomen Yrittäjät, p. 0503560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi
ekonomisti Sampo Seppänen, Suomen Yrittäjät, p. 050 340 7716, sampo.seppanen@yrittajat.fi