15.3.2016 klo 11:48

Suomen Yrittäjien hallitus: Työpaikkasopimisen kohtalo paljastaa, pystyykö Suomi uudistumaan

Suomen Yrittäjien hallituksen mielestä maan hallitus on joutunut alistumaan työmarkkinajärjestöjen painostukselle niin, että hallitusohjelman tärkeimmät tavoitteet ovat vaarassa. – Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi on välttämätöntä toteuttaa työmarkkinauudistus niin, kuin se on hallitusohjelmaan kirjattu, Suomen Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja, yrittäjä Jyrki Mäkynen sanoo.

Työmarkkinauudistuksessa olennaista on sitoutuminen paikallisen sopimisen laajentamiseen.

– Tämä tavoite on sumentunut jo lähes vuoden kestäneissä yhteiskuntasopimusneuvotteluissa, Jyrki Mäkynen sanoo.

Vielä pari viikkoa sitten maan hallitus kytki paikallisen sopimisen edistymisen ja mahdolliset veronkevennykset toisiinsa: jos paikallista sopimista lisättäisiin työehtosopimusneuvotteluissa hallituksen asettaman tavoitteen mukaisesti, verotusta kevennettäisiin. Nyt verokannustinta ollaan mahdollisesti käyttämässä aivan toiseen tarkoitukseen, yhteiskuntasopimuksen syntymisen varmistamiseen.

– Hallituksen on pidettävä kiinni työpaikkasopimisen etenemiseen kohdennetusta verokannusteesta. Jos verokannuste ei tehoa, eli mahdollisesti alkavissa työehtosopimusneuvotteluissa ei saavuteta edistystä työpaikkasopimisessa, hallituksen on laajennettava työpaikkasopimista lainsäädäntöä muuttamalla, Jyrki Mäkynen avaa Suomen Yrittäjien hallituksen kannanottoa.

– Muuten hallituksen tavoite 110 000 työpaikasta jää kauas, Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien hallitus arvioi, että mahdollisella yhteiskuntasopimuksella ei saavuteta arvioitua 35 000 uutta työpaikkaa.

Laki ei pakottaisi vaan antaisi mahdollisuuden sopia

Suomen Yrittäjien hallitus korostaa, että paikallista sopimista helpottavalla lailla ei pakotettaisi ketään sopimaan itsensä kannalta epäedullisista työehdoista.

– Työehtosopimus olisi aina lähtökohtana. Lakiin perustuvassa työpaikkasopimisessa annettaisiin työntekijöille ja työnantajille mahdollisuus yhdessä sopien vaikuttaa omiin asioihinsa, Jyrki Mäkynen sanoo.

– Tämä auttaisi työpaikkojen säilyttämisessä ja luomisessa. Kysymys ei ole työntekijän ja työnantajan vastakkainasettelusta, kysymys on yhteisestä edusta.

Suomen Yrittäjien hallitus toteaa, että vaikka yhteiskuntasopimus syntyisi pitkittyneiden neuvotteluiden tuloksena, neuvottelut ovat osoittaneet, että kolmikantaisella päätöksentekojärjestelmällä (työnantajaliitot, työntekijäliitot ja maan hallitus) Suomi uusiutuu aivan liian hitaasti.

– Ylipitkä prosessi on johtanut siihen, että vastakkainasettelu on kärjistynyt ja tulokset on jouduttu hakemaan pienimpien yhteisten nimittäjien kautta.

Suomen Yrittäjien hallitus kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Se on lokakuussa järjestettävän liittokokouksen jälkeen järjestön korkein päättävä elin.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015, jussi.jarventaus@yrittajat.fi