21.6.2006 klo 10:10

Suomen Yrittäjien järjestökantelu Euroopan neuvostoon: Paikallisen sopimisen kielto loukkaa yhdistymisvapautta

Suomen Yrittäjät on tehnyt Euroopan neuvoston pääsihteerille järjestökantelun. Yrittäjäjärjestö katsoo Suomen lainsäädännön yleissitovuussäännösten olevan eräiltä osin ristiriidassa uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan yhdistysmisvapautta turvaavien määräysten kanssa.

Kantelulla Suomen Yrittäjät haluaa selvitettäväksi sen, loukkaako Suomen työlainsäädännön paikallista sopimista koskeva säännöstö yhdistymisvapautta. Yhdistymisvapauteen kuuluu myös oikeus olla liittymättä mihinkään järjestöön ja tästä oikeuden käyttämisestä ei saa seurata kielteisiä vaikutuksia asianomaiselle.

Työlainsäädännössä on useissa kohdin säädetty, että työnantajalle laissa säädetyistä velvollisuuksista voidaan poiketa valtakunnallisella TES:lla. Lainsäädännössä on lisäksi annettu mahdollisuus siirtää TES:lla tämä poikkeamisvalta käytettäväksi paikallisesti työnantajan ja työntekijöiden kesken. Tällainen yritystason sopimisen mahdollisuus, toisin sanoen mahdollisuus saada sopimalla käyttöön lainsäädäntöä lievemmät työehdot, on kuitenkin vain työnantajaliittojen jäsenyrityksillä. Tässä voi olla kysymys esimerkiksi ylityöstä maksettavien korvausten tasosta. Sellainen yritys, joka on päättänyt olla liittymättä työnantajaliittoon, sen sijaan on velvollinen noudattamaan työlainsäädännön velvoitteita sellaisenaan yleissitovuusjärjestelmän nojalla. Lainsäätäjä on siis asettanut ankarammat oikeussäännöt sellaiselle työnantajalle, joka on käyttänyt yhdistymisvapauttaan olemalla liittymättä tiettyyn järjestöön.

Suomen Yrittäjien mielestä Suomen valtio loukkaa tällaisella lainsäädännöllä niiden työnantajien oikeutta, jotka ovat käyttäneet uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan 5 artiklassa turvattuun järjestäytymisvapauteen kuuluvaa oikeuttaan olla liittymättä tiettyyn työnantajaliittoon.

Suomessa on noin 84 000 ulkopuolista työvoimaa käyttävää työnantajayritystä. Työehtosopimuksia tekevien työnantajaliittojen jäseniä näistä on noin 20 000 yritystä. Työehtosopimusten yleissitovuus velvoittaa lopuista 64 000 yrityksestä valtaosaa, joka tapauksessa lähes 60 000 yritystä, jotka näin ollen voivat olla yhdistymisvapauden loukkaamisen kohteena.

Järjestökantelu on luotu Euroopan neuvoston piirissä keinoksi saattaa tutkittavaksi se, onko Euroopan neuvoston jäsenvaltion lainsäädäntö mahdollisesti ristiriidassa Euroopan sosiaalisen peruskirjan velvoitteiden kanssa. Järjestökantelu on tarkoitettu mm. työmarkkinajärjestöjen ja muiden edustavien kansalaisjärjestöjen käytettäväksi. Kantelujärjestelmä on ollut voimassa vuodesta 1998 ja sitä on Suomessa tätä ennen käytetty yhden kerran 2000 (Tehy ja STTK).

Tästä linkistä: Järjestökantelu järjestäytymisoikeutta loukkaavan Suomen lainsäädännön johdosta

Suomen Yrittäjät, p. (09) 229 221
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. (09) 2292 2950, 050 336 0015