28.11.2011 klo 13:22

Suomen Yrittäjien Järventaus: Suomessa ei ole pakkoyrittäjyyttä

‑ Suomessa ei ole pakkotyötä, eikä myöskään pakkoyrittäjyyttä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus kommentoi viimepäivien keskustelua niin sanotusta pakkoyrittäjyydestä.

Järventaus puhui Raision Yrittäjien 50-vuotisjuhlassa lauantaina.

‑ Itsensä työllistäjät, yksinyrittäjät eivät ole mitään surkimuksia, vaan he luovat omalla toiminnallaan ja yhteistyöverkostoillaan kasvua ja hyvinvointia yhteiskuntaan, Järventaus totesi.

‑ On selvää, että joskus sekä palkansaajilla että yrittäjillä on rajoitetut mahdollisuudet valita työnsä, mutta puhuminen pakkoyrittäjyydestä luo silti perusteettoman varjon laajan itsensä työllistävien joukon ylle.

Järventaus huomauttaa, että esimerkiksi kun kunta ulkoistaa työntekijänsä yrittäjäksi, yrittäjälle avautuu uusia mahdollisuuksia tarjota osaamistaan myös muille kuin entiselle työnantajalle. Yrittäjät ovat tyytyväisempiä työhönsä kuin palkansaajat, vaikka toimeentulo saattaakin joskus olla niukkaa.

‑ Kyselymme mukaan lähes 80 prosenttia yksinyrittäjistä aikoo jatkaa yrittäjänä varmasti tai hyvin todennäköisesti. Yrittäjyyteen liittyvä vapaus – joskus rajoitetumpikin – palkitsee ja antaa motivaatiota, Järventaus kertoi.

Järventauksen mukaan itsensä työllistäjien ja muiden pienyrittäjien toimintaolosuhteita ja toimeentulomahdollisuuksia täytyy silti kehittää voimakkaasti.

‑ Valitettavasti hallituksen ohjelma on näiltä osin ponneton. Yksinyrittäjistä nyt huolta kantavat palkansaajajärjestöt voisivat puolestaan muistaa, että heidän itsensä luomat pelisäännöt vaikeuttavat yksinyrittäjien elämää: Työntekijän palkkaaminen on tehty niin riskialttiiksi ja kalliiksi, että liian harva yksinyrittäjä uskaltaa siihen ryhtyä, Järventaus sanoi.

Hän vaatii avointa ja ennakkoluulotonta keskustelua siitä, miten pienyrittäjän mahdollisuuksia kasvuun voitaisiin helpottaa ja tukea.

Lisätietoja: Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015