3.12.2008 klo 13:37

Suomen Yrittäjien Jorma Kortesoja: Valtio selkeämmin mukaan jatkuvan rakennemuutoksen tukemiseen

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jorma Kortesoja ehdottaa uusien valtionyhtiöiden perustamista pahiten työpaikkoja menettäneille alueille. Kortesojan mielestä valtion tulisi tukea erityisen voimakkaasti sellaisia rakennemuutosalueita, joilla työpaikkojen määrä vähenee valtio-omisteisten yhtiöiden saneerausohjelmien seurauksena. Yksi uusi valtionyhtiö voisi olla esimerkiksi saneeraustelakka.

– Suomesta puuttuu sellainen saneeraustelakka, jolla voitaisiin huoltaa ja korjata pienrahtialuksia sekä varautua tulevaisuudessa kasvavaan kysyntään öljynporauslauttojen huolto- ja saneeraustoiminnassa, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jorma Kortesoja arvioi.

– Telakka olisi järkevää perustaa Raaheen, jossa on hyvä meriyhteys ja Rautaruukin myötä raaka-aine valmiiksi lähellä. Myös yhtiön maakunnissa sijaitsevia supistettavia tuotantolaitoksia voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin. Työllistettävien ihmisten lisäksi telakasta hyötyisi selkeimmin maakunnassa jo valmiiksi toimiva ja alihankinnasta elävä konepajasektori, Jorma Kortesoja arvioi.

Rautaruukin maanantainen ilmoitus Raahen tehtaan toisen masuunikattilan alasajosta tarkoittaa suoraan 500 työpaikan häviämistä. Ensimmäisten arvioiden mukaan yhtiön alihankkijat ja esimerkiksi kuljetusyrittäjät joutuvat vähentämään omasta toiminnastaan saman verran väkeä. Kortesojan mukaan tilanne nähdään Pohjois-Pohjanmaalla synkkänä.

– Sellaista palautetta tulee jatkuvasti, että kohta alihankkijoilta on vapautumassa paljon tyhjää hallitilaa, mikäli Rautaruukin suunnitelmat tuotannon supistamisesta toteutuvat. Veronmaksajien rahoja ei tietenkään lähtökohtaisesti tulisi käyttää minkäänlaiseen yritystoimintaan, mutta tilanne on menossa kovaa vauhtia siihen suuntaan, että keinovalikoiman rajuin pää on otettava käyttöön. Kotimaisen omistajuuden vahvistaminen ulkomaille valuneessa telakkateollisuudessa olisi tietenkin jo sellaisenaan kannatettavaa, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Jorma Kortesoja linjaa.

Raahen kanssa samaan talousalueeseen kuuluvassa Kortesojan kotikunnassa Oulaisissa teollisten työpaikkojen määrä on lähes puoliintunut vuosien 2004–2007 aikana.

Lisätietoja:
Varapuheenjohtaja Jorma Kortesoja, Suomen Yrittäjät, p. 0400 686 342