5.7.2012 klo 12:00

Suomen Yrittäjien Kujala: Kuntapalveluiden hintalaput esiin!

Kunnallisvaalien alla käydään jälleen keskustelua hyvinvointipalveluiden tuottamisesta. Hiljattain julkaistun Kevan teettämän selvityksen mukaan joka neljäs kunta tai kuntayhtymä on palauttanut ulkoistettuja palveluita takaisin omaksi toiminnakseen. Syynä on yleensä pettymys palvelun laatuun tai hintaan.

– Tulos on mielenkiintoinen, sillä samaan aikaan suuri osa kuntien asukkaista ei tiedä, mitä kunnan tuottamat palvelut oikeasti maksavat, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

– Nyt pitäisi kansalaisille ja kuntapäättäjille kertoa täsmällisesti, minkä verran kunnilta menee yhteisiä verovaroja palveluiden tuottamiseen.

Hallitusohjelmassa on selkeä tavoite kuntien kustannuslaskennan kehittämisestä todelliset kustannukset kertovaksi.

– Tämän tavoitteen soisi toteutuvan poliittisen päätöksenteon avoimuuden periaatteiden mukaisesti, Kujala toteaa.

Keskustelu palveluiden laadusta ja kustannuksista kiihtyy syksyllä, kun kuntavaalikampanjointi alkaa. Kujalan mukaan keskustelu olisi paljon rakentavampaa, jos yritykset ja kunnat saataisiin samalle viivalle.
– Asian ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Kun puhutaan julkisten palvelujen tulevaisuudesta, tämä on välttämätöntä. Eihän kukaan voi päättää palveluiden järjestämisestä, jos niiden kustannukset eivät ole tiedossa.

– Jokaisen meistä pitäisi esimerkiksi saada terveyskeskusmaksun yhteydessä tietää, mitä lääkärikäynti todellisuudessa maksoi. Jos tätä tietoa ei ole, on vaikea keskustella siitä, kenen tulisi tuottaa lääkäripalvelut, Kujala selventää.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät
0400 567 925, ’); // –>

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyritysten työllistävä vaikutus on yli puoli miljoonaa henkilöä. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrityksiä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu yli 400 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 52 toimialajärjestöstä.