18.2.2005 klo 11:14

Suomen Yrittäjien kyselytutkimus: Työsopimusriskin pienentäminen paras keino pitkäaikaistyöttömien työllistämiseksi

Valtaosa Suomen Yrittäjien tekemään kyselyyn vastanneista yrityksistä olisi valmis ottamaan töihin pitkään työttömänä olleita henkilöitä, jos työnantajan työsopimusriskiä kyettäisiin pienentämään. Työsopimuksesta johtuva riski muodostaa yrityksen kannalta pahimman kynnyksen pitkään työttömänä olleiden henkilöiden palkkaamiselle. Yrittäjien kyselyyn vastasi liki 700 työnantajayritystä.

Työnantajien mielestä työsopimusriskiä pienennetään parhaiten yksilöperusteisen irtisanomissuojan lieventämisellä tai mahdollisuudella saada työtön henkilö palvelukseen vuokratyöntekijänä.

Sen sijaan nykyisin käytössä olevista aktiivisen työvoimapolitiikan keinoista tukityöllistäminen lisää yritysten arvion mukaan eniten pitkäaikaistyöttömien palkkaamisen todennäköisyyttä. Heikoimmin pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen vaikuttaa työvoimapoliittinen koulutus.

Suomen Yrittäjien mielestä on syytä ottaa huomioon pienen työnantajan näkökulman työllisyyskysymyksessä. Noin 70 prosenttia vuoden 1995 jälkeen syntyneistä työpaikoista on syntynyt pk-yrityksiin. Todellisuudessa tilanne on se, että yritykset eivät uskalla palkata pitkään työttömänä olleita, vaikka sopivaa työtäkin olisi tarjolla.

Siksi Suomen Yrittäjät ehdottaa, että myös työnantajan työsopimusriskin pienentäminen otetaan mukaan siihen keinovalikoimaan, jonka avulla erityisesti pitkään työttömänä olleita henkilöitä pyritään saamaan takaisin työhön yksityiselle sektorille. Järjestö esittääkin sekä yksilöperusteisen irtisanomissuojan madaltamista että vuokratyön käytön laajentamista työttömien työllistämisessä.

Työllistettäessä pitkäaikaistyötön vuokratyön avulla toimenpiteeseen tulisi kytkeä myös työllistämistuen käyttö määräajaksi. Työvoiman vuokraus voisi tapahtua niin työhallinnon toimin kuin yksityisten työvoimanvuokraajien kautta.

Linkki selvitykseen: klikkaa http://www.yrittajat.fi/sy/home.nsf/www/pitkaaikaistyoton2005

Lisätietoja:
Johtaja Rauno Vanhanen, Suomen Yrittäjät, p. (09) 2292 2935