24.10.2014 klo 11:25

Suomen Yrittäjien liittokokous: Viisi keinoa kasvuun

Suomen talouspolitiikkaan tarvitaan iso muutos tulevalla vaalikaudella. Sen osoittavat olematon talouskasvu, viennin hiipuminen, työttömyyden kasvu ja viimeisenä pisarana Suomen luottoluokituksen lasku. Suomen Yrittäjien liittokokouksen mukaan yrittäjyyden vahvistamisen on oltava tulevan vaalikauden tärkein tavoite, jotta hyvinvointi Suomessa taataan. Yritysten menestys luo työpaikkoja, vientituotteita ja -palveluita sekä verotuloja eli hyötyä koko Suomelle.

Suomen Yrittäjien liittokokous edellyttää päättäjiltä ratkaisuja, joilla talous saadaan takaisin kasvu-uralle ja yritysten ja kansalaistenkin luovuus hyödyttämään koko yhteiskuntaa:

1. Työmarkkinat uudistettava – luodaan uusia työpaikkoja

Suomen jäykkää työmarkkinajärjestelmää pitää uudistaa rohkeasti. Tulevan hallituksen on otettava itselleen vastuu työelämän kehittämisestä. On toteutettava lainsäädännön muutokset, joiden tuloksena yrittäjille ja työntekijöille annetaan paremmat mahdollisuudet sopia työehdoista työpaikoilla.

2. Julkista sektoria pienennettävä – turvataan kansalaisten hyvinvointi

Julkisen talouden kestävyysongelma on ratkaistava pienentämällä julkisen sektorin osuus taloudesta nykyisestä 60 prosentista takaisin alle 50 prosenttiin. Erityisen tärkeää on lisätä tuottavuutta julkisissa palveluissa. Siksi yritykset on otettava laajemmin mukaan palvelutuotantoon tehostamaan toimintaa ja kannustamaan innovaatioihin. Kuntien ja valtion tehtäviä ja velvoitteita pitää karsia ja palveluita organisoida uudestaan.

3. Verotuksen kannustavuutta lisättävä – tuetaan yritysten menestymistä

Kun julkisen sektorin osuutta taloudesta pienennetään, jää tilaa alentaa Suomen liian kireää verotusta. Verotusta on muutettava tukemaan yritysten kasvua, kehittämistä, työllistämistä ja investointeja. Pienyrityksiä on kannustettava kasvuun uudenlaisella yrittäjävähennyksellä. Suuret yrittäjäikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle, joten verotuksen on mahdollistettava joustavat sukupolven- ja omistajan-vaihdokset.

4. Yksinyrittäjien asemaa parannettava – mahdollistetaan yrittäjänä pärjääminen

Suomen yrityksistä jo 65 prosenttia on yksinyrittäjiä. Yksinyrittäjien asema ja olosuhteet on otettava paremmin huomioon päätöksenteossa. Yrityslainsäädännössä on aina ajateltava ensin pieniä yrityksiä, jotta sääntelykuorma on kohtuullinen yritysten valtaenemmistölle. On huolehdittava myös pienimpien yritysten verotuksen kannustavuudesta, jatkettava yrittäjän sosiaaliturvan puutteiden korjaamista ja madallettava työntekijöiden palkkaamisen kynnystä.

5. Turhasta sääntelystä luovuttava – tilaa yrittäjyydelle ja luovuudelle

Hyvällä ja oikein kohdennetulla sääntelyllä annetaan tilaa luovuudelle, yrittäjyydelle, työnteolle ja aktiiviselle kansalaisuudelle. Tarvitaan vähemmän ja parempaa sääntelyä. Jotta sääntelyn määrä saadaan kuriin, poliitikkojen on tehtävä lainsäädännön järkeistämisestä selvä linjaus ja käynnistettävä ohjelma työn toteuttamiseksi.

Liittokokous on Suomen Yrittäjien korkein päättävä elin. Se kokoontuu kerran vuodessa. Kokouksen alkaessa paikalle oli saapunut 189 äänivaltaista kokousedustajaa Suomen Yrittäjien aluejärjestöistä ja toimialajärjestöistä. Liittokokous avasi Valtakunnalliset yrittäjäpäivät. Kokouksessa valitaan perjantaina iltapäivällä Suomen Yrittäjille uusi puheenjohtaja.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, Suomen Yrittäjät, p. 050 336 0015