21.8.2013 klo 09:12

Suomen Yrittäjien näkemyksiä budjettiriiheen

Jyrki Kataisen hallitus kokoontuu budjettiriiheensä keskiviikkona 28.8.2013.

Lue tästä Suomen Yrittäjien näkemyksiä budjettiriiheen:

1. Rakenteellisten muutosten aloittaminen tekemällä päätöksiä työn tarjonnan lisäämisestä, kuten nuorten työllistämisen helpottamisesta.

Työn tarjonnan lisääminen on välttämätöntä myös julkisen talouden tasapainon kannalta. Kiireisin asia on työn tarjonnan lisääminen nuorten osalta ja myös työllistämisen helpottaminen. Ratkaisut liittyvät osaksi myös budjettiin.

2. Yhteisö- ja osinkoveropäätöksen läpivienti ilman uusia kiristyksiä ja henkilöyh-tiöiden verotuksen keventäminen.

Hallitus on ilmoittanut korjaavansa päätöksen valuvikoja. Korjaukset eivät saa uhata uudistuksen kasvutavoitteiden toteutumista. Toiminimien ja henkilöyhtiöiden verotusta on syytä keventää linjassa osakeyhtiöiden verotuksen kanssa. Myös henkilöyhtiöiden muodossa toimivat pienyritykset ovat tärkeitä työllistäjiä.

3. On noudatettava harkittua tiukkuutta julkisissa menoissa.

Julkinen velka on nousemassa 60 %:iin kokonaistuotannosta. Luottoluokituksen säilyminen edellyttää, että hallitus antaa selvän signaalin menojen hallinnasta. Veroaste on yhteisöveron laskun jälkeenkin niin korkea, että tasapainotusta on tehtävä menopuolella.