26.10.2009 klo 09:08

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jarkko Wuorinen: Pienille yrityksille turvattava mahdollisuudet osallistua julkisiin hankintoihin

Suomen Yrittäjien puheenjohtajan Jarkko Wuorisen mielestä julkisissa hankinnoissa on huolehdittava siitä, että myös pienet yritykset saavat hankintasopimuksia kunnissa ja kaupungeissa.

Julkiset hankinnat ovat taloudellisesti hyvin merkittävä markkina yrityksille. Hankintojen kokonaisarvo on 15 % bruttokansantuotteesta, 27 miljardia euroa vuosittain. Kuntien hankintapolitiikka ja hankintamenettelyt ovat Suomen Yrittäjien jäsenyritysten toimintamahdollisuuksien kannalta keskeisiä useissa kunnissa. Pienten ja keskisuurten yritysten tasavertaiset kilpailumahdollisuudet kuntien hankinnoissa tulee turvata.

– Hankinnat ovat julkiselle sektorille suuren luokan elinkeinopoliittinen kysymys, joten tasapainoisella hankintapolitiikalla yritysten elinvoima kunnissa varmistuu, Jarkko Wuorinen sanoi puhuessaan Mäntässä Mäntän-Vilppulan Yrittäjien 40-vuotisjuhlassa.

Vielä tänä syksynä on tarkoitus vahvistaa hankintalain muutos niin, että laissa säädetyt hankintojen kansalliset kynnysarvot kaksinkertaistetaan.

– Julkisissa hankinnoissa on pyrittävä siihen, että pienet ja keskisuuret yritykset voivat tarjota palveluitaan ja tuotteitaan julkiselle sektorille. Näin kunnissa pidetään huoli tarvittavasta kustannustehokkuudesta, Wuorinen edellytti.

Kuntien taloustilanteen heikentyessä on huolehdittava siitä, että hankintapolitiikka on riittävän pitkäjänteistä, jolloin pk-yrittäjät voivat luottavaisin mielin suunnata katseensa talouskriisin jälkeiseen aikaan. Pitkäjänteisellä elinkeinopolitiikalla turvataan parhaiten myös työllisyys. Pelkästään suurten volyymien tavoittelusta seuraa markkinoiden keskittymistä, mikä johtaa helposti hintojen nousuun, vaihtoehtojen vähenemiseen ja laadun heikkenemiseen.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jarkko Wuorinen, Suomen Yrittäjät, p. 050 537 6707