18.8.2003 klo 11:16

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus: Työllisyyspanostuksia sinne missä on vaikutusta

Vuoden 2002 tilinpäätöstietojen ja vuoden 2003 ennakkotietojen perusteella valtiovallan on syytä harkita osin uudelleen tulevan vuoden budjetin veroratkaisuja. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus kehottaa hallitusta ottamaan jo vuoden 2004 budjettiin ansiotuloverojen kevennyksen rinnalle työllistämistä tukevat sivukulujen alennukset.

– Hallitus on aivan oikein lähtenyt tukemaan kotimaista kysyntää keventämällä ansiotulojen verotusta. Tervetullut on myös suunniteltu pienimpien yritysten arvonlisäveron keventäminen. Työpaikkojen syntyyn suoraan vaikuttavia työn sivukuluja ei sitä vastoin aiota alentaa ensi vuonna. Tässä olisi tehtävä uudelleen arviointia tämän viikon budjettiriihessä, Järventaus sanoo.

Järventaus muistuttaa, että yrityskentässä on nyt kaksijakoinen tilanne. Vientiteollisuuden vaikeudet varjostavat koko kansantaloutta eikä oleellista helpotusta ole näköpiirissä. On riski, että tulevaisuudenusko heikkenee myös kotimarkkinoilla, mikä johtaisi siihen, ettei hallituksen työllisyystavoite toteudu.

– Välillisten työvoimakustannusten alentaminen madaltaa kynnystä työllistää ja luo mahdollisuuksia palkata lisää väkeä. Pk-yrityksillä on edelleen halua kasvaa ja lisätä henkilöstöään, hän muistuttaa.

Järventauksen mukaan tuleva pääomaveroratkaisu on pitkällä aikavälillä koko yritystoiminnan kannustavuuden ja sitä kautta työllisyyden kannalta keskeisin päätös moniin vuosiin. Nykyinen verojärjestelmä on kannustanut pk-yrityksiä vahvistamaan taseitaan. Hyvien taseiden ja tulosten ansiosta kotimarkkinayritykset ovat pystyneet palkkaamaan lisää työntekijöitä kansantalouden epävarmuudesta huolimatta.

– Järjestelmän kannustavuus on säilytettävä vähintään nykyisellä tasolla, jotta jatkossakin nähtäisiin positiivisia lukuja yritysten menestyksestä ja kasvusta sekä uusista työpaikoista. Yrittäjistä ja työpaikoista on jo nyt vajetta. Tämän lisäksi seuraavan kymmenen vuoden aikana kolmannes yrittäjistä lopettaa ikääntymisen johdosta, Järventaus sanoo.

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Petri Nieminen, p.(09) 2292 2927
pääekonomisti Pasi Holm, p. (09) 2292 2928
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. (09) 2292 2950

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952, Raija-Liisa Konkola.