10.3.2003 klo 07:54

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko: Enemmän aluepoliittista painotusta yhteiskunnan koulutus- ja tuotekehityspanosten jakoon

Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko kummastelee, miksi eriarvoinen aluekehitys on unohdettu lähes tyystin eduskuntavaaleja
edeltävistä vaalikeskusteluista.

?Tosiasia on, että alueellinen kehitys on jatkunut Suomessa epätasa-arvoisena. Tämä aiheuttaa maassamme monia rakenteellisia ongelmia.
Poliittisten päättäjien pitäisi nyt kertoa näkemyksensä myös aluepolitiikasta, jotta äänestäjät voivat tehdä johtopäätöksiensä, hän
vaatii.

Rinta-Rahko muistuttaa, että väestön keskittyminen kasvukeskuksiin tulee yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Samalla maakunnissa jää voimavaroja käyttämättä. Rinta-Rahko ehdottaa selvästi nykyistä voimakkaampia
panostuksia alueellisen osaamisen tason parantamiseen ja sitä kautta terveen yritystoiminnan edellytysten luomiseen.

?Työpaikkojen syntyminen maakuntiin ja tasaisen alueellisen kehityksen edistäminen ei ole ollut politiikassa keskeinen tavoite. Nyt asia pitäisi korjata lisäämällä panostusta maakuntiin, Rinta-Rahko sanoo.

Hänen mukaansa esimerkiksi t&k-panostuksissa pitäisi painottaa nykyistä enemmän alueellisia näkökohtia sekä lisätä riskin osuutta ja
kannustavuutta rahoitettavia hankkeita valittaessa. Rinta-Rahkon mielestä Tekes ja sen linjaukset ovat tässä suhteessa avainasemassa.

Myös suurilla verolinjauksilla on aluepoliittisia vaikutuksia. Rinta-Rahkon mukaan esimerkiksi pysymällä osinkojen yhdenkertaisessa
verotuksessa ja alentamalla työnantajamaksuja autetaan merkittävästi myös maakuntien yritysten aktiivisuutta ja kehitystä.

? Myös itse maakunnissa pitää tehdä parempaa yhteistyötä todellisten vaikutusten aikaansaamiseksi. Syvimmiltään maakuntien tulevaisuus rakennetaan kunnissa. Ne kunnat, jotka ymmärtävät yritystoiminnan merkityksen, menestyvät. Ne maakunnat, joissa on menestyviä kuntia, pärjäävät, Rinta-Rahko muistuttaa.

Lisätietoja: Varapuheenjohtaja Heikki Rinta-Rahko, Suomen Yrittäjät, p. 050 61 499

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi