1.10.2012 klo 10:16

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finalistit selvillä

Valtteina avoin lähdekoodi, vaatekaupan volyymi, luksuslaatu ja vaikuttavat elokuvat.

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun loppusuoralle kiri neljä keskenään aivan erilaista yritystä eri puolilta Suomea. Ehdokkaat on valittu alueellisista voittajista. Osa loppusuoralle valituista on uusilta toimialoilta ja osa vanhoilta aloilta, joilla on osoitettu kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia. Voittajan valitsee ansioituneista yrittäjistä koottu valtakunnallinen tuomaristo. Voittaja julkistetaan Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Oulussa lauantaina 20.10.2012. Kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Yksityisyrittäjäin säätiö ja Fonecta. Arcusys Oy luottaa avoimeen lähdekoodiin Pohjois-Karjalan Yrittäjien ehdokas on joensuulainen Arcusys Oy/Jussi Hurskainen ja Janne Hietala. Arcusys Oy määrittelee itsensä IT-asiantuntijapalveluihin ja tietojärjestelmäratkaisuihin keskittyneeksi tietotekniikan palveluyritykseksi. Sen valtti on avoin lähdekoodi. Kansainvälisyys on Arcusys Oy:lle arkipäivää, myös investoinneissa. Sillä on toimipiste Petroskoissa. Suomen-toimistot ovat Joensuussa, Helsingissä ja Oulussa. Yrityksen kasvu perustuu siihen, että aiemmin lisenssimaksujen kurittamat asiakkaat ottivat avoimen lähdekoodin tuotteet avosylin vastaan. Tuotekehityksessä yritys keskittyy erityisesti julkisen sektorin tarpeisiin. Arcusys on kehittänyt mm. avoimen koodin oppimisalustan, jota käytetään useissa maissa verkko-opetuksessa ja koulutusmateriaalien tuotannossa. Arcusys on markkinajohtaja digitaalisissa saneluissa, joita käyttää päivittäin n. 7000 lääkäriä ja terveydenhuollon ammattilaista. Hemiva Installation Oy keskittyy riskiprojekteihin Hämeen Yrittäjien ehdokas on forssalainen Hemiva Installation Oy/Henry Varha. Hemiva Oy rakentaa kansainvälisten luksusluokan superristeilijöiden yksilölliset, ylimmän vaatimustason sviitit. Hemivan valtti on kova ammatillinen osaaminen osana suomalaista laivanrakennusklusteria. Toimintaan on jatkuvasti investoitu. Erottavaksi kilpailutekijäksi yritys mainitsee asiakkaan vaatiman poikkeuksellisen korkean laadun, toimitusvarmuuden ja aikataulujen pitävyyden. Yritys on tehnyt tietoisen valinnan keskittyä vaativimpiin, korkean riskin projekteihin. Toimialalle tyypillisesti työtilanne vaihtelee suhdanteiden mukaan hyvin voimakkaasti. Yritys on oppinut joustavaksi ja siirtynyt esim. laivojen korjausrakentamisen pariin ja jopa talonrakennuspuolelle. Kasvutavoite on säilytetty hankalasta taloustilanteesta huolimatta. Flatlight Films Oy kääntää matkailijavirrat Lapin Yrittäjien ehdokas on rovaniemeläinen Flatlight Films Oy/Miikka Niemi. Flatlight Films Oy rakentaa mainoskonsepteja, tuottaa mainosvideoita, tv-sarjoja, musiikkivideoita ja dokumenttielokuvia. Jo syntyessään globaali yritys on saavuttanut omissa kohderyhmissään maailmanlaajuisesti hyvän aseman. Moni yrityksen tekemä video on yltänyt verkossa vahvaan viraliteettiin ja saanut miljoonia katsojia. Lapin yliopisto yhdisti kaksi yrittäjistä. Kipailuetuna yrityksellä on kokonaisvaltainen ote konseptisuunnittelussa ja omintakeinen tyyli. Yritys määrittelee itsensä edelläkävijäksi internetin ja sosiaalisen median hyödyntämisessä liiketoiminnassaan. Näyttävin onnistuminen oli Visit Finlandille tehty konsepti revontulivideosta, josta tuli viraalihitti. Video vaikutti selvästi matkailijavirtoihin, esim. Japanista Suomeen. Yrityksen toimitalosta Kemijoen rannalta on rakennettu luovan yrittäjyyden yhteisö ja taiteilijaresidenssi. Stylehunter Oy keskittyy kasvuun ja asiakaspalveluun Keski-Suomen Yrittäjien ehdokkaana on jyväskyläläinen Stylehunter Oy/Suvi Widgrén. Stylehunter Oy on ketju naisten vaatteiden franchise-vähittäismyyntiliikkeitä. Widgrén perusti yrityksensä vuonna 2006, 22-vuotiaana. Yritys toimii erittäin kilpaillulla alalla Vila-myymälöiden franchisingyrittäjänä Jyväskylässä, Tampereella, Lempäälässä, Joensuussa ja Kuopiossa. Kasvuhakuisuus on ollut yhtiön suuntana alusta alkaen, samoin keskittyminen asiakaspalveluun. Yritys on panostanut rekrytointiin, johtamiseen ja henkilöstön motivointiin, mikä näkyy mm. koko ketjun parhaina tuloksina myynnissä ja asiakaspalvelussa. Yrittäjä on mukana myös koko ketjun kehittämisessä ja uusien yrittäjien mentoroinnissa. Työntekijöiltä edellytetään yrittäjämäistä asennetta ja tavoitteellista myyntiä. Samalla kuitenkin työviihtyvyyteen ja hyvään työkulttuuriin ja avoimuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Yrityksen kasvu on ollut vauhdikasta. Lisätietoja: kehittämispäällikkö Petri Rajaniemi, Suomen Yrittäjät, p. 044 525 1222, ’); // –> www.nuoretyrittajat.fi