15.10.2014 klo 13:03

Suomen Yrittäjille uusi puheenjohtaja 24.10.2014. Tietoa valintamenettelystä.

Suomen Yrittäjille valitaan uusi puheenjohtaja Tampereella 24.10.2014 järjestettävässä liittokokouksessa. Tässä tiedot vaalimenettelystä.

Ehdokkuus
Liittokokouksen äänivaltaiset osallistujat ehdottavat kokouksessa henkilöitä puheenjohtajiksi ja varapuheenjohtajiksi. Ehdotus ei vaadi kannatusta. Ennen liittokokousta Suomen Yrittäjät esittelee medioissaan jäsenjärjestöjensä asettamat ehdokkaat.

Äänivaltaisuus
Kullakin aluejärjestöllä on liittokokouksessa kaksi (2) ääntä ja toimialajärjestöllä yksi (1) ääni järjestöön suoraan tai sen jäsenyhdistyksen kautta edellisen kalenterivuoden päättyessä kuulunutta alkavaa sataa (100) äänivaltaista yritystä kohti. Jäsenjärjestöt nimeävät äänivaltaiset liittokokousedustajansa ja heidän käytössään olevat äänimäärät 17.10.2014 mennessä Suomen Yrittäjille.

Puheenjohtajan valinta
Jos joku ehdokkaista saa äänestyksessä yli puolet annetuista äänistä, hänet valitaan puheenjohtajaksi. Jos kukaan ehdokas ei saa yli puolia äänistä, suoritetaan toinen äänestys kahden eniten ääniä saaneen kesken.

Varapuheenjohtajien valinta
Varapuheenjohtajien määrä päätetään liittokokouksessa. Sääntöjen mukaan varapuheenjohtajia valitaan vähintään yksi ja enintään neljä. Varapuheenjohtajiksi valitaan eniten ääniä saaneet ehdokkaat.

Toimikausi
Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien toimikausi on kaksi vuotta.