24.4.2013 klo 08:01

Suomen Yrittäjiltä elinkeinopoliittinen työkirja kuntien ja yrittäjien avuksi

Kunnat tarvitsevat apuvälineitä tehokkaan elinkeinopolitiikan tekemiseen. Selkeillä linjauksilla taataan, että palveluita voi kehittää pitkällä tähtäimellä. Siihen tarvitaan toimivia keinoja. Siksi Suomen Yrittäjät on kehittänyt kuntien tueksi elinkeinopolitiikan työkaluja. Suomen Yrittäjien mukaan tehokas elinkeinopolitiikka vaatii kunnan päättäjiltä selkeitä linjauksia. Perusvälineiksi yrittäjät esittävät elinkeinostrategian, palvelustrategian, hankintastrategian, ohjeistuksen pienhankinnoista sekä yritysvaikutusten arvioinnin. – Kun nämä ovat kunnossa, kunnan palveluita päästään kehittämään tehokkaasti ja järjestelmällisesti, Suomen Yrittäjien elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen sanoo. Jääskeläisen mukaan strategioita oikeasti tarvitaan, jotta kuntaan saadaan selvät linjavalinnat esimerkiksi palveluiden järjestämisestä. Jääskeläinen toteaa, että kuntien palvelumarkkinat kasvavat joka tapauksessa. – Kun kunta linjaa ajoissa ja selkeästi, mitä palveluita se ostaa tulevina vuosina, yrittäjä voi investoida ja kehittää palveluitaan pitkällä aikavälillä. Se on kuntalaisen etu. Kuntien ja yrittäjien yhteiseksi työvälineeksi Suomen Yrittäjät julkisti elinkeinopoliittisen työkirjan Lahdessa järjestettävässä Kunnallisjohdon seminaarissa. Työkirjaan on koottu tiiviisti konkreettisia keinoja siihen, miten kunta voi yhdessä yrittäjäjärjestön kanssa huolehtia omasta elinvoimastaan. Kunnallisjohdon seminaariin osallistuu yli 500 kunnan- ja kaupunginjohtajaa, valtuutettua ja yrittäjävaikuttajaa eri puolilta Suomea. Ensi vuonna Kunnallisjohdon seminaari järjestetään Seinäjoella 14.-15.5.2014. Suomen Yrittäjien Elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja 2013 – 2016: http://www.yrittajat.fi/kunta Kunnallisjohdon seminaarin ohjelma: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/tapahtuma/?CalendarId=00a79b66-42ae-4d90-aa2c-04e877537f9c&EventId=9fe82a1f-e431-4bd1-8d10-985d400b6a0e