10.3.2009 klo 10:06

Suomen Yrittäjiltä työkalu yritysvaikutusten arviointiin

Suomen Yrittäjien tavoitteena on kehittää kunnallista päätöksentekoa siten, että päätösten yritysvaikutuksia arvioitaisiin ennakkoon nykyistä systemaattisemmin. Nyt valmistunut työkalu antaa selkeän mallin yritysvaikutusten arviointikäytäntöjen kehittämiseksi.

Suomen Yrittäjien tavoitteena on kehittää kunnallista päätöksentekoa siten, että päätösten yritysvaikutuksia arvioitaisiin ennakkoon nykyistä systemaattisemmin. Arviointityön kehittämisen tueksi on nyt valmistunut työkalu, joka antaa yhdenlaisen rungon ja mallin yritysvaikutusten arvioimiseksi. Tavoitteena ei ole synnyttää uutta byrokratiaa tai hankaloittaa päätösvalmistelua, vaan tukea kuntia kehittämään kuhunkin organisaatioon ja päätöksentekokulttuurin luontevasti sopiva tapa tehdä vaikutusten arvioinnista osa päätösvalmistelun arkipäivää.

– Kunnissa on ymmärretty, että tuloksellinen politiikka edellyttää vaikutusten etukäteisarviointia ja toteutuvien vaikutusten seurantaa. Myös yritysten menestymisen merkitys kuntien taloudelle ymmärretään laajasti. Tähän saakka haasteena on ollut toimivien vaikutusarviointimallien puute ja kuntien vähäiset kokemukset yritysvaikutusten arvioinnista. Nyt valmistunut työkalu antaa selkeän mallin yritysvaikutusten arviointikäytäntöjen kehittämiseksi, arvioi kehittämispäällikkö Janne Pesonen Suomen Yrittäjistä.

Kuntien päätöksenteon yritysvaikutusten arvioinnista ei toistaiseksi ole säädöstason ohjeita eikä määräyksiä. Tämä antaa vapauksia kehittää vaikutusarvioinnin tavoista ja työkaluista parhaiten paikallisia tarpeita ja päätöksentekoprosesseja tukevia. Vaikutusarviointimenettely voi olla tarvittaessa hyvinkin yksinkertainen.

– Ensin määritellään ne päätökset, joilla arvioidaan olevan vaikutuksia yrityksiin. Tämän jälkeen arvioidaan päätösten mahdolliset positiiviset ja negatiiviset vaikutukset. Mikäli negatiivisia vaikutuksia ilmenee, arvioidaan mitä muita vaihtoehtoja päätöksenteolle on, ja mitkä ovat vaihtoehtojen yritysvaikutukset. Jo näinkin yksinkertainen arviointiprosessi luo hyvä pohjan päätöksenteolle. Negatiivisten vaikutusten vähentämisen lisäksi pystytään optimoimaan päätösten mahdolliset positiiviset vaikutukset, toteaa Pesonen .

Suomen Yrittäjien vaikutusarviointityökalua on kehittänyt ja tiivistänyt malliksi KTT Anmari Viljamaa Seinäjoelta. Pohjana mallin valmistelulle ovat olleet Etelä-Pohjanmaalla tehdyt pilotit yritysvaikutusten arviointiin liittyen. Osana työkirjaa esitellään Alavuuden kaupungissa käytössä oleva yritysvaikutusten arviointimalli.

>> Suomen Yrittäjien kuntasivusto
>> Suomen Yrittäjien työkalu yritysvaikutusten arvioimiseksi

Lisätietoja:Suomen Yrittäjät, kehittämispäällikkö Janne Pesonen, p. 040 837 2170