Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

5.9.2024 klo 08:48

Suomi viettää Yrittäjän päivää 5.9. – Yrittäminen on rohkeutta unelmoida, yrittää ja onnistua

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen perinteiseen tapaan 5. syyskuuta, nyt 27. kerran. Päivän tavoitteena on korostaa yrittäjyyden merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa ja sytyttää nuoriin yrittäjyyden kipinä.

Yrittäjän päivä on kasvanut vuosien mittaan monipuoliseksi valtakunnalliseksi teemapäiväksi, jota vietetään ympäri maata kuntien, yrittäjien, järjestöjen ja oppilaitosten tilaisuuksissa. Yrittäjät luovat uutta ja pitävät Suomen pyörät pyörimässä. Päivän taustavoimana on Yrittäjän päivä -säätiö, jossa ovat edustettuina elinkeinoelämän järjestöt ja toimijat. Säätiön puheenjohtajana ja Yrittäjän päivän liikkeellepanevana voimana toimii yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki.

Tänä vuonna Yrittäjän päivän teemana on ”Unelmoin, yritän, onnistun”, sillä yrittäminen on rohkeaa unelmoimista, periksiantamattomuutta, uuden luomista, muiden auttamista sekä työn ja työpaikkojen synnyttämistä ja onnistumista.

–  Suomi tuskailee liian hitaan kasvun kanssa. On hyvä muistaa, että kasvun luovat pitkälti yrittäjät sekä yritysten muut omistajat ja työntekijät. Jos yrittäjällä on halu, kannusteet ja kyvyt kasvattaa yritystään, se voi myös kasvaa. Siksi yrittäjiä pitää kannustaa ja arvostaa, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Viime vuodet eivät ole olleet helppoja yrittäjille. On ollut koronakriisiä, Venäjän aloittama sota Ukrainassa, kova inflaatio ja vaikeudet taloudessa. Siksi moni yrittäjä on ahtaalla ja joutunut lopettamaan. Samaan aikaan on kuitenkin myös menestyviä yrityksiä.

–  Kun taloudessa on vaikeuksia, myös yrittäjillä on usein vaikeuksia, vaikka vaikeinakin aikoina on aina myös menestyviä yrittäjiä. Taloudessa on nyt merkkejä paremmasta. Se lupaa hyvää myös monille yrittäjille. Nyt on hetki kehittää uutta ja panostaa, Salminen kannustaa.

Lisätiedot: Riitta Antinmäki, Yrittäjän päivän säätiö

Muita kiinnostavia aiheita