29.8.2013 klo 23:36

SY budjettiriihen päätöksistä: Henkilöyhtiöiden verotukseen ei tullut kaivattua kevennystä, mutta välttämättömät rakenneuudistukset alkavat

Suomen Yrittäjien mukaan yritysverotuksen rakenne säilyi hallituksen budjettiriihessä kohtuullisen kannustavana. Sen sijaan henkilöyhtiöiden ja elinkeinonharjoittajien verotukseen ei tullut tarpeellista kevennystä. Hallitus otti ensimmäiset ja sinänsä tärkeät askeleet työn tarjonnan välttämättömässä lisäämisessä, mutta vaikuttavimmat toimet työmarkkinoiden toiminnan uudistamiseksi jäävät tulevaisuuteen.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Jussi Järventauksen mukaan julkisen talouden tasapainottamiseen jää vielä budjettiratkaisujen jälkeenkin paljon tehtävää.

– Hyvää on se, että hallitus suunnittelee verraten tuntuvaa kuntien tehtävien vähentämistä, hän sanoo.

– Kilpailukyvyn ja työllisyyden kannalta olisi erittäin tärkeää, että lainmuutoksin tehtäisiin mahdolliseksi sopia palkoista ja muista työehdoista yritystasolla työnantajien ja työntekijöiden kesken työehtosopimusten toimiessa perälautana.

Yhteisöveroalen vaikutukset näkyvät parin vuoden kuluttua

Yhteisöveron lasku 20 prosenttiin on investointien ja talouskasvun näkökulmasta perusteltu toimenpide.

– Tämän kevennyksen hyödyt eivät tule vielä ensi vuoden aikana, koska yritysten kannattavuuden täytyy nousta ja taseiden vahvistua, jotta tarpeelliset investoinnit on mahdollista toteuttaa, Järventaus huomauttaa.

Arvonlisäverotus kaipaa säätöä

Järventauksen mukaan nykyinen arvonlisäveron taso vaikeuttaa pienyritysten toimintaa.

– Tämä koskee kymmeniä tuhansia palvelualojen pienyrityksiä, joiden tilanne on kotimaisen kysynnän laskun takia tänä vuonna vaikeutunut. Pienimpiin yrityksiin sovellettavaa arvonlisäverotuksen perusvähennystä tulee korottaa.