19.1.2012 klo 16:04

SY: Harmaan talouden torjunta on tärkeää – torjuntatoimien tulee koskea koko taloutta

Suomen Yrittäjät kannattaa harmaan talouden estämistä toimilla, jotka lisäävät yritystoiminnan läpinäkyvyyttä ja tehostavat ennakoivaa talousrikosten torjuntaa.

– Yrittäjien ja yritysten sääntöjä noudattava suuri enemmistö kärsii siitä, että pieni vähemmistö ei noudata pelisääntöjä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoo.

Valtioneuvosto hyväksyi tänään harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan ohjelman vuosille 2012–2015.

Koska valtaosa toimista siirtyy jatkoselvityksiin, yksittäisiä toimia tulee arvioida vielä erikseen. Järventaus huomauttaa kuitenkin, että harmaan talouden torjunta täytyy nähdä yritysten toimintaa laajempana kokonaisuutena.

– On yleisesti tiedossa, että myös kotitaloudet ja palkansaajat hyväksyvät usein tietoisesti harmaan talouden ja voivat olla siinä aktiivisia. Valvontaa tulisi tehostaa myös näiltä osin. Esimerkiksi kuntien rakennusvalvonta voisi seurata, että kotitalouksien urakoinneista maksetaan asianmukaisesti sekä verot että työnantajamaksut, Järventaus vaatii.

Yrittäjät vaativat yksinkertaistuksia myös sopimuskumppaneiden tietojen tarkastuksiin. Tilaajavastuulain mukaan yrityksen on pyydettävä sopimuspuolelta selvitys velvoitteiden noudattamisesta, ja ohjelmassa ehdotetaan joitakin korjauksia. Sähköistä tarkastusta tulee kuitenkin laajentaa kehittämällä julkinen rekisteri, jossa yritys saa kaikki lain edellyttämät viranomaistiedot maksutta ja yhdestä paikasta. Rekisteröitävien laiminlyöntien on myös oltava olennaisia ja erotettava satunnaiset viiveet tahallisesta toiminnasta.

Yrittäjät eivät sen sijaan kannata kelpoisuusmenettelyitä urakointialoille, ellei kyse ole turvallisuudesta kuten sähköurakoinnissa. Myös tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöpakkoa tulee vielä selvittää. Näillä aiheutetaan helposti kustannuksia vain velvoitteensa hoitaville yrityksille ilman, että tällä olisi harmaata taloutta vähentävää vaikutusta. Myös kuukausiraportit maksetuista palkoista vuosiraporttien sijaan edellyttävät, että tietoja kyetään hyödyntämään Verohallinnossa. Muuten myös näistä aiheutuu yrityksille vain kustannuksia ilman vaikutusta harmaaseen talouteen.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015