31.10.2011 klo 13:43

SY ja MTK: Yrittäjän verokantaa tulee laskea yhdenmukaisesti suhteutettuna osakeyhtiön verokannan laskuun

Suomen Yrittäjät (SY) ja Maataloustuottajien Keskusliitto (MTK) vaativat elinkeinonharjoittajien ja henkilöyhtiöiden verotuksen keventämistä tasapuolisesti osakeyhtiön verokannan laskun kanssa.

Hallitusohjelman mukaan verotuksen painopistettä on tarkoitus siirtää yrityksen verotuksesta omistajien verotukseen. Tämän mukaisesti pääomaverokantaa korotetaan ja yhteisöverokantaa alennetaan.

Koska yhteisöverokantaa sovelletaan vain osakeyhtiöihin, muissa kuin osakeyhtiömuodossa toimivien yrittäjien verotukseen kohdistuu vain sovittu pääomaverotuksen korottaminen.

Kun osakeyhtiön verokantaa alennetaan, myös muissa yritysmuodoissa harjoitetun toiminnan verotusta tulee alentaa neutraalisti osakeyhtiöiden kanssa.

Elinkeinon- ja maataloudenharjoittajien pääomatulo-osuuden verotus sekä puun myyjän verotus kiristyy noin 7,1 prosenttia ja tietyissä tilanteissa jopa vielä enemmän ilman, että nämä saavat hyödykseen yhteisöveroasteen kevennystä. Kiristys iskee yrityskentässä erityisesti nettovaroja kartuttaneisiin ja työllistäviin pienyrityksiin sekä ajaa muuttamaan toimintaa osakeyhtiöksi, ellei verotuksen tasapuolisesta kehittämisestä huolehdita.

Verotuksen kiristyminen voidaan estää säätämällä elinkeinotoiminnan ja maatalouden pääomatulo-osuus, metsätalouden pääomatulo sekä yhtymän osakkaan tulo-osuuden pääomatulo-osuus esim. 90-prosenttisesti veronalaiseksi. Järjestely on vastaava kuin julkisesti noteeratun yhtiön osingossa: julkisesti noteeratusta yhtiöstä saadusta osingosta luonnolliselle henkilölle ja kuolinpesälle 70 prosenttia on veronalaista pääomatuloa.

Muutos tulee valmistella siten, että sitä voidaan soveltaa yhteisöverokannan laskun tavoin jo vuoden 2012 alusta lukien.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät: Toimitusjohtaja Jussi Järventaus p. 050 336 0015