10.12.2008 klo 10:18

SY ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: Koulujen ja oppilaitosten peruskorjaus olisi hyvää lamantorjuntaa

Suomen Yrittäjät ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ esittävät julkisten investointien lisäämistä ja aikaistamista. Näillä keinoilla valtiovalta tukisi elvyttämistoimin perustaltaan vakaitten yritysten selviytymistä vaikeitten aikojen yli voimakkaan taloudellisen laskusuhdanteen uhatessa maatamme.

Suomen Yrittäjät ja OAJ katsovat, että hyvä ja tarpeellinen investointikohde on koulujen ja oppilaitosten peruskorjausrakentaminen. Työterveyslaitoksen selvityksen mukaan 80 prosentissa kouluista on huono ilmanvaihto ja 50 prosentissa kosteusvaurioita. Näissä tiloissa työskentelee päivittäin 750 000 oppilasta ja 100 000 aikuista.

Trellum Consuting Oy:n tekemän laskelman mukaan julkisiin rakennuksiin on jätetty investoimatta yhteensä 1,5 miljardia euroa muutaman viime vuoden aikana. Tämä määrä rahaa olisi pitänyt käyttää, että julkiset rakennukset olisivat moitteettomassa kunnossa. Yhteenlaskettu korjausvelka yksin Helsingissä on 810 miljoonaa euroa, joka tekee asukasta kohti laskettuna 1 450 euroa. Trellum Consulting Oy on tehnyt laskelman 15 kaupungista.

Suomen Yrittäjät ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ pitävät hyvänä, että valtioneuvosto on jo luvannut elvytysrahaa koulujen kunnostukseen 30 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon julkisten rakennusten suuren korjaustarpeen SY ja OAJ esittävät lisäpanostusta erityisellä ohjelmalla 2 – 3 vuoden ajalle. Tämä vaikuttaisi myönteisesti rakennusalan kysyntään ja säilyttäisi siten työpaikkoja vaikeassa suhdannetilanteessa. Koulujen korjausrakentamisella olisi myönteiset vaikutukset myös oppilaiden ja opettajien terveyteen.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjät