19.6.2013 klo 15:42

SY vaatii yritysten tulolähdejako-ongelmaan korjausta

SY vaatii korjausta pk-yrityksiä haittaavaan tulolähdejako-ongelmaan. Yritysverotuksen uudistamista pohtinut työryhmä on pohtinut asiaa. Konkreettiset esitykset jäivät kuitenkin laihoiksi ja asia siirtyi jatkovalmisteluun.

• Keinotekoinen tulolähdejako on verotuksen pitkäaikainen epäkohta, joka tulee korjata. Yrityksen tulos tulisi aina verottaa sen pääasiallisen toiminnan mukaan tai ainakin sallia eri tulolähteiden voittojen ja tappioiden kuittaus keskenään, sanoo johtaja Anna Lundén Suomen Yrittäjistä.

Osa yritysten tulosta voidaan nykyisin katsoa elinkeinotoiminnan ulkopuoliseksi henkilökohtaiseksi tuloksi. Ongelmaa aiheutuu siitä, että eri tulolähteiden voittoja ja tappioita ei voida kuitata keskenään. Epäselvyyttä voivat käytännössä aiheuttaa etenkin kiinteistöjen ja arvopapereiden tulolähteet.

• Tulkinnat voivat vaihdella ja asiat usein tutkintaan vasta silloin, kun esimerkiksi osakkeista luovutaan. Tällöin on jo liian myöhäistä varautua yllättäviin veroseuraamuksiin, sanoo Lundén.

Asiaa on käsitelty mietintönsä tänään luovuttaneessa valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä, jonka puheenjohtajana toimi ylijohtaja Lasse Arvela. Työryhmä on pohtinut myös konserniverotuksen uudistamista ja tappiontasausmahdollisuuksien laajentamista. Työryhmän käsittelemät asiat ehdotetaan tässä vaiheessa kuitenkin siirrettäväksi jatkovalmisteluun.

Lisätiedot:
johtaja Anna Lundén, p. 050 544 3928