10.3.2011 klo 13:39

SY vanhempainvapaatyöryhmästä: Vastuu perhepolitiikasta kuuluu koko yhteiskunnalle

Sosiaali- ja terveysministeriön vanhempainvapaatyöryhmä ei saanut aikaan odotetusti yhtä valmista ehdotusta vaan laajan kartoituksen uudistamistarpeista ja vaihtoehtoisista etenemistavoista.

Suomen Yrittäjät pitää hyvänä, että raportissa on tunnistettu työnantajille vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten vaikutus naisten työmarkkina-asemaan. Huolimatta siitä, että lapsen syntymään liittyvät suorat palkkakustannukset kompensoidaan työnantajalle melko kattavasti eli kahden kolmasosan osalta, työntekijän vanhemmuudesta koituu kuitenkin merkittävästi kustannuksia, joita ei korvata. Näitä kustannuksia aiheuttavat esimerkiksi raskauden aikaiset ylimääräiset poissaolot, töiden järjestelyt, uuden työntekijän, palkkaamiset, perehdyttäminen ja kouluttaminen.

– Merkittävin yksittäinen kustannuserä muodostuu sairastuneen lapsen hoitoajalta maksetuista palkoista, joita ei työnantajalle korvata lainkaan, Suomen Yrittäjien johtaja Rauno Vanhanen tiivistää.

– Suomen Yrittäjien mielestä perhevapaajärjestelmässä on pyrittävä vahvistamaan valtion rahoitusvastuuta. Väestöpolitiikkaan kuuluva vastuu on tällä hetkellä sälytetty liiaksi pienten yritysten kannettavaksi, Vanhanen sanoo

Perhevapaajärjestelmällä vastataan moniin erilaisiin yhteiskunnassa tärkeinä pidettäviin tavoitteisiin. Perhevapaajärjestelmä vaikuttaa naisten asemaan työmarkkinoilla ja myös syntyvyyteen. Erityisesti vapaajaksojen pituudet vaikuttavat käytettävissä olevan työvoiman määrään, josta on muutoinkin niukkuutta.

– Yrittäjäjärjestö suhtautuu tästä syystä kriittisesti vapaajaksojen pidentämiseen, mutta ymmärtää pyrkimyksen isyysvapaiden maltilliseen pidentämiseen. Työryhmän ehdottama lievin malli vanhempainvapaiden pidentämiseen merkitsisi vajaan 0,06 prosenttiyksikön nousua sairausvakuutusmaksuihin, Vanhanen sanoo.

Työryhmän raportti antaa Suomen Yrittäjien mielestä kuitenkin hyvän pohjan seuraavalle hallitukselle luoda järjestelmä, jolla korvataan vanhemmuudesta työnantajille aiheutuvat suoranaiset kustannukset nykyistä kattavammin.

Lisätietoja:
Johtaja Rauno Vanhanen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 416 937.