25.11.2007 klo 16:10

SY:n Järventaus: Nuorten työllistymistukia olisi tullut suunnata työnantajamaksuihin

Hallitus esittää lisäbudjetissaan nuorten matalapalkkatukeen varattuja määrärahoja kohdistettavaksi työn aloittamiskokeiluihin. Näitä ovat laajennettu työssäoppiminen, tuettu oppisopimuskoulutus, työpajatoiminta, rekrytointituki ja etsivä nuorisotyö. Vaikka tarkoitetuilla toimilla voidaan edistää nuorten työllistymistä, parempi työllistämisvaikutus olisi saavutettu, jos varoja olisi kohdennettu myös alentamaan työnantajamaksuja nuoria työllistettäessä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus totesi yrittäjäjuhlassa Tikkakoskella.

Työn sivukulut ovat yrittäjien mukaan yksi tärkeimmistä työllistämisen esteistä. Yrittäjät ovat ottaneet hyvin vastaan edellisellä hallituskaudella toteutetun 54-vuotiaiden matalapalkkatuen. Erityisesti vähemmän koulutusta vaativissa tehtävissä työnantajamaksujen alentamisella on vaikutusta työllistymiseen.

Yrittäjät odottivat, että valtiovalta ulottaisi työnantajamaksualennuksen myös nuoriin. Se helpottaisi mahdollisuuksia palkata varsinkin vailla ammattikoulutusta olevia nuoria, Jussi Järventaus totesi.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, p. 050 336 0015