2.11.2007 klo 14:38

SY:n Järventaus: Palkkakierros lisää tarvetta paikalliseen sopimiseen

– Äitiysloman palkanmaksuvelvoitteen laajentaminen heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla

Eri toimialoilla sovitut palkankorotukset ovat yritysten palkanmaksukyvyn ylärajoilla, osin ylikin. Kaikissa sopimuksissa ei ole pystytty sopimaan tarvittavista tuottavuutta nostavista muutoksista. Tämä lisää tarvetta sopia yritystasolla tuottavuutta parantavista parhaista käytännöistä, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus sanoi Suomen Hiusyrittäjät ry:n 90-vuotisjuhlaseminaarissa Helsingissä.

Globaalitaloudessa tulisi muutoinkin lisätä yrityskohtaisen sopimisen mahdollisuuksia. Hyvä keino Järventauksen mukaan tähän olisi ns. joustoturvates -malli.

Tässä mallissa lailla säädettäisiin mahdollisuus työnantajalle ja työntekijöille työpaikoilla yhteisesti sopien poiketa työehtosopimusten määräyksistä. Jos jompikumpi osapuoli ei halua poikkeamista, noudatettaisiin työehtosopimusta. Malli antaisi nykyiseen verrattuna tarvittavan lisäjouston, mutta samalla turvan niille työntekijöille, jotka haluavat pitäytyä työehtosopimuksessa, Järventaus sanoi.

Kaupan ja eräiden palvelualojen sopimuksissa on asetettu työnantajille uusi velvoite maksaa palkkaa äitiysloman ajalta. Tämä heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla, sillä äitiysvapaan kustannukset erityisesti pienille työnantajille muodostuvat usein kohtuuttomiksi, mikä nostaa työllistämisen kynnystä. Perhepoliittisten kustannusten tulisikin olla koko yhteiskunnan eikä painotetusti työnantajien asia, totesi Järventaus.

Suomen Yrittäjät, toimitusjohtaja Jussi Järventaus, puh. 050 3360015