31.8.2015 klo 11:45

Tällä viikolla juhlitaan yrittäjiä!

Tällä viikolla juhlitaan yrittäjiä. Juhla huipentuu lauantaina yrittäjän päivän liputukseen ja pääjuhlaan Helsingin Narinkkatorilla ja useissa juhlissa eri puolilla Suomea. Tänä vuonna päivä on aivan erityinen, sillä lauantaina tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta siitä, kun yrittäjien oman järjestön, Suomen Yrittäjien perustamisasiakirja allekirjoitettiin. Toiminta alkoi tammikuussa 1996, joten virallinen 20-vuotisjunlinta käynnistyy vasta vuodenvaihteessa, mutta mikään ei estä juhlimasta jo nyt.

20 vuotta ei ole ihmisiässä kauan, mutta yrittäjäjärjestö on ehtinyt saada siinä ajassa aikaan valtavasti parannuksia yrittäjien arkeen ja työhön. Olemme vaikuttaneet siellä, missä tuloksia on parhaiten saatavissa eli toimimalla yhteistyössä maan hallituksen kanssa. Yhteiskuntasopimuksen sinänsä valitettava kaatuminen vahvisti arviotamme siitä, että tupo-pöytä ei kykene enää uudistamaan Suomea.

Kerromme näistä yrittäjäjärjestön työn ansiosta yrittäjän arkeen saaduista parannuksista tällä viikolla joka päivä.

Menestyksekästä yrittäjäviikkoa!

Jyrki Mäkynen
Suomen Yrittäjät
Jussi Järventaus
Suomen Yrittäjät

Yrittäjäviikon perjantai 4.9.2015

Hallitusohjelman yrittäjämyönteiset kirjaukset käytäntöön!

Suomen Yrittäjien keskeiset tavoitteet ovat historiallisen hyvin mukana hallitusohjelmassa. Nyt, kun hallitus on aloittanut työnsä ja eduskunta palaa ensi viikolla istuntotauoltaan, alkaa hallitusohjelmakirjausten muuttaminen hallituksen esityksiksi ja eduskuntakäsittelyn kautta laeiksi.

Osa kirjauksista muuttuu todeksi nopeasti, osa hitaammin. Osa saattaa jäädä kokonaan toteutumatta. Meidän yrittäjäväen tehtävä on tukea hallitusta siinä, että yrittäjille tärkeät kirjaukset oikeasti toteutetaan.

Lue tarkemmin hallitusohjelman tärkeimmistä yrittäjäkirjauksista tästä.

Tuore saavutus: Kauppakeskusyrittäjille mahdollisuus vapaapäivään

Viime vuonna astui voimaan laki, joka antaa kauppakeskuksien pienyrittäjille mahdollisuuden pitää liikkeensä suljettuna yhtenä päivänä viikossa, itse valitsemanaan viikonpäivänä. Suomen Yrittäjät ja Erikoiskaupan liitto vaativat asian korjaamista. Muutos oli tarpeen, sillä selvitysten mukaan peräti kolmannes kauppakeskusten kauppiaista ei voinut pitää yhtään vapaapäivää viikossa, mikä oli liian raskasta ja kallista monelle pienyrittäjälle. Lue lisää tästä.

Muistathan Suomen Yrittäjien tarjoamat tapahtumat ja palvelut!

Suomen suurin yrittäjäristeily – 2000 yrittäjää yhdessä laivalla! Miltä kuulostaisi? Tämä suurta-pahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa huhtikuussa. Lippuja voi varata 5.9. alkaen: http://yrittajaristeily.fi/

Yrittäjäviikon torstai 3.9.2015

Vaikeuksiin joutuneelle yrittäjälle mahdollisuus uuteen alkuun

Velkaongelmiin joutuneen toiminimiyrittäjän yksityiset ja elinkeinotoiminnan velat voidaan järjestellä, jos yritystoiminta on melko pienimuotoista ja perustuu pääasiassa yrittäjän työpanokseen. Näin säilytetään yrittäjän oma ja mahdollisten työntekijöiden työpaikat. Suomen Yrittäjät ajoi tämän vuoden alussa voimaan astunutta lakimuutosta pitkään. Lue lisää tästä linkistä.

Tuore saavutus: Pienet ja keskisuuret yritykset tasaveroisiksi kaavoituksessa

Maankäyttö- ja rakennuslaki muuttui huhtikuussa siten, että kaikilla kaavatasoilla on edistettävä kilpailua. Muutoksella pyritään siihen, että kaavapäätöksissä ei suosita isompia toimijoita pienempien kustannuksella. Tämä oli Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite: Suomen Yrittäjät on vaatinut, että pieniä ja keskisuuria yrityksiä kuullaan enemmän maankäyttö- ja tontinluovutusprosesseissa, ja järjestö on ajanut sitä vahvasti. Lue lisää tästä linkistä.

Muistathan Suomen Yrittäjien tarjoamat tapahtumat ja palvelut!

Oletko ostamassa tai myymässä yritystä? Suomen Yrittäjien Yrityspörssi on vilkas kauppapaikka. Perehdy lisää tästä: www.yrityspörssi.fi

Yrittäjäviikon keskiviikko 2.9.2015

Yrittäjien verotuksen kannustavuutta parannettu

Yrittäjien verotuksen kannustavuutta on lisätty ja torjuttu omistajayrittäjän verotuksen kiristymistä. Pienten ja keskisuurten yritysten pääosin yhdenkertainen osinkoverotus on säilytetty ennallaan, vaikka siihen on kohdistunut isoja muutosuhkia. Kertaalleen verotetun osingon määrä perustuu edelleen yrityksen nettovaroihin. Henkilöyhtiöiden ja elinkeinonharjoittajien kilpailukykyä on parannettu lisäämällä nettovaroihin osa maksetuista palkoista sekä muuttamalla arvonlisäverotuksen raja liukuvaksi perusvähennyksellä. Se otettiin käyttöön Suomen Yrittäjien aloitteesta.

Yrittäjien oikeusturvaa on parannettu merkittävästi. Pientä toimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden tulojen sivuuttaminen veronkiertosäännösten nojalla pääosakkaan tuloksi on lopetettu. Yrittäjän kilometrikorvaus ja päiväraha on säädetty saman suuruisiksi palkansaajien verotuksen kanssa Suomen Yrittäjien vaatimuksesta.

Verotilit on myös otettu käyttöön kokoamalla yrityksen keskeiset verot yhdeksi maksuksi, joka tilitetään kuukausittain. Tämä tehtiin Suomen Yrittäjien aloitteesta. Samalla pienimpien yritysten tilityksiä on harvennettu.

Tuore saavutus: Palkan ja yrittäjätulon rajanvetoa yrittäjämyönteisemmäksi

Verottajan ohjetta palkan ja yrittäjätulon rajanvedosta kehitettiin vuonna 2014 huomattavasti aiempaa yrittäjämyönteisemmiksi. Sopimukselle siitä, onko kyseessä työsuhde vai toimeksianto, annetaan entistä ratkaisevampi paino. SY:n tavoitteena on, että työn suorittajaa tulee kohdella yrittäjänä, kun hän on järjestänyt toimintansa yritystoiminnan harjoittamista varten. Lue lisää tästä.

Muistathan Suomen Yrittäjien tarjoamat tapahtumat ja palvelut!

Suomen Yrittäjien jäsen saa jäsenkorttiaan vastaan kattavat jäsenedut. Voit tutustua etuihin tästä: http://www.yrittajat.fi/jasenedut

Yrittäjäviikon tiistai 1.9.2015

Yrittäjän sosiaaliturvaa on parannettu huomattavasti

Suomen Yrittäjät on tehnyt 20 vuotta sinnikkäästi työtä yrittäjien sosiaaliturvan parantamiseksi. Voit lukea listan yrittäjän sosiaaliturvan parannuksista tästä linkistä.

Työtä kuitenkin riittää myös tuleville vuosille. Suomen Yrittäjillä on selkeä lista seuraavista tarvittavista uudistuksista, joita järjestö ajaa määrätietoisesti. Voit lukea parannustarpeista tästä linkistä.

Tuore saavutus: Apua pienyrittäjille: Pääsääntöinen maksuehto jatkossa 30 päivää

Laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista muuttui vappuna siten, että maksuaika elinkeinonhar-joittajien välisissä saatavissa saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu. Ennen raja oli 60 päivää. Suomen Yrittäjät teki loppuvuonna 2013 oikeusministeriölle aloitteen lain muut-tamisesta niin, että kaupallisten sopimusten maksuajat saisivat olla korkeintaan 30 päivää. Jos lakiuudistus ei lyhennä yritysten välisiä maksuaikoja, lainsäädäntöä pitää tiukentaa. Lue lisää tästä linkistä.

Muistathan Suomen Yrittäjien tarjoamat tapahtumat ja palvelut!

100 asiantuntijaa käytettävissäsi puhelinsoiton päässä! Suomen Yrittäjien puhelinneuvonnasta jäsen saa monipuolista opastusta ja neuvontaa yritystoimin-taan liittyen pelkällä puhelinsoitolla. Suomen Yrittäjien omien asiantuntijoiden lisäksi käytössäsi on lähes sata valtakunnan eturivin asiantuntijaa. Neuvontapalvelu toimii arkisin klo 9-16 numeros-sa 09 229 221. Lue lisää tästä linkistä.

Yrittäjäviikon maanantai 31.8.2015

Suomen Yrittäjien pitkäaikaisin tavoite lähellä toteutumista

Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite, paikallisen sopimisen laajentaminen, on noussut yhteiskunnalliseen keskusteluun aivan viime viikkoina. Paikallisen sopimisen laajentaminen lainsäädäntötoimenpitein on kirjattu selkeästi hallitusohjelmaan. Koko Suomen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että tuo kirjaus toteutetaan käytännössä. Se olisi ratkaiseva käänne Suomen työmarkkinahistoriassa ja auttaisi tarjoamaan lisää työpaikkoja.

Paikallisen sopimisen käsite ei ole kaikille tuttu. Sen tavoitteena on, että työnantajalle ja työntekijöille annetaan tilaa yhdessä sopien löytää järkeviä ratkaisuja työn tekemiseen, palkkaukseen ja työaikojen sekä erilaisten vapaiden järjestelemiseen niin, että se on järkevintä työntekijöiden tarpeiden sekä yrityksen tuotannon ja toiminnan tehokkuuden kannalta. Tällä on myönteisiä vaikutuksia yritysten kilpailukykyyn ja tuottavuuteen.

Linkistä saat lisää eväitä asian avaamiseen tästä linkistä. Linkkiä kannattaa jakaa.

Tuore saavutus: Velkajärjestely mahdolliseksi myös pienyrittäjälle

Tämän vuoden alusta lähtien velkaongelmiin joutuneen toiminimiyrittäjän yksityiset ja elin-keinotoiminnan velat on voitu järjestellä ja kannattava yritystoiminta voi jatkua. Suomen Yrittä-jien vahvasti ajama muutos on vaikeuksiin joutuneille yrittäjille todella merkittävä. Lue lisää tästä linkistä.

Muistathan Suomen Yrittäjien tarjoamat tapahtumat ja palvelut!

Ensimmäinen suurtapahtuma siis tällä viikolla järjestettävät yrittäjän päivän juhlat eri puolilla Suomea. Voit käydä ilmoittamassa kuntasi yrittäjän päivän juhlan tänne.

Ja pian sen jälkeen järjestömme vuotuinen pääjuhla Valtakunnalliset yrittäjäpäivät. Ne järjestetään tänä vuonna Vuokatissa. Vielä ehdit mukaan. Lue lisää ja ilmoittaudu Valtakunnallisten yrittäjäpäivien sivuilla.

Tavataan verkossa!

Yrittäjyyskuulumisista pysyy kätevästi ajan tasalla Suomen Yrittäjien verkkouutisia ja sosiaalisen median kanavia seuraten. Kannattaa siis käydä lukemassa uutisia ja tiedotteita osoitteesta www.yrittajat.fi ja tykkäämässä Suomen Yrittäjien, aluejärjestöjen ja paikallisyhdistysten Facebook-sivuista ja seurata myös Twitter- ja Instagram-tilejä. Aihetunnisteina #yrittäjänääni #yrittäjät