24.5.2012 klo 14:13

Talouden vakaus on kiinni pk-yrityksistä

Professori Routamaa Kunnallisjohdon seminaarissa:

Talouden vakaus on kiinni pienistä ja keskisuurista yrityksistä, sanoo professori Vesa Routamaa Vaasan yliopistosta.
– Alueen ja valtakunnan keskeisin menestystekijä on kasvavien pienten ja keskisuurten yritysten kanta, joka pitää työllisyyden ja sitä kautta verotulot tasapainossa tässä suhdannevaihtelujen aallokossa, Routamaa totesi Suomen Yrittäjien Kunnallisjohdon seminaarissa Jyväskylässä torstaina.

Routamaa huomautti, että läheskään jokaiseen kuntaan ei riitä edes yhtä suurta, yli 250 henkilöä työllistävää yritystä.
– Kaikkia yrityksiä tarvitaan, mutta suurin osa Suomen kunnista on täysin pk-yritysten varassa. Eivät kuntaliitokset kuntia tapa vaan se, että yritykset siirtyvät kasvukeskuksiin ja työntekijät niiden mukana.

Suomella on edessään yritysten omistajanvaihdosaalto. Routamaa patistaa kuntia auttamaan yrityksiä omistajanvaihdoksissa. Se on Routamaan mukaan kunnan oma etu, sillä yrityksen lopettaminen tulee kunnalle kalliiksi.
– Yritysten aikaansaama verokertymä kunnalle voi olla kaksi kolmasosaa kunnan verotuloista, jopa enemmänkin. Ja yksikin yrityksen työllistämä henkilö tuottaa pelkästään kunnallisverona yhden työttömän puolen vuoden työttömyyskorvauksen, Routamaa konkretisoi.

Suomen Yrittäjien Kunnallisjohdon seminaari kokosi keskiviikkona ja torstaina Jyväskylään lähes 500 kunnanjohtajaa, kuntapäättäjää ja yrittäjävaikuttajaa keskustelemaan kuntien ja yritysten yhteistyöstä.
– Tulin tänne kuulemaan muidenkin kuin oman kunnan kuntajohdon mietteitä esimerkiksi kuntaliitoksista, Alavuden Yrittäjien puheenjohtaja Jari Kortesmäki kertoi.

Hartolan kunnanjohtaja Raija Rissanen arvosti seminaarissa saamiaan tietoja Suomen eri osien tilanteista. Myös oman alueen ajankohtaisista kehittämisasioista ehti keskustella.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925
viestintäpäällikkö Eeva Ketvel, Suomen Yrittäjät, p. 050 320 4849
www.yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyritysten työllistävä vaikutus on yli puoli miljoonaa henkilöä. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrityksiä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu yli 400 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 52 toimialajärjestöstä.