18.3.2009 klo 11:10

Talouskriisin haittojen vähentämiseksi perustettu valtakunnallinen seurantaryhmä

Suomen Yrittäjät on kutsunut koolle valtakunnallisen seurantaryhmän talouskriisin haittojen vähentämiseksi ja yrittäjien tukemiseksi. Ryhmän kuuluvat Suomen Yrittäjien lisäksi Finnvera, Finanssialan Keskusliitto, Konkurssiasiamies, Mielenterveyden keskusliitto, Suomen Taloushallintoliitto, työ- ja elinkeinoministeriö sekä verohallinto.

Seurantaryhmä kokoaa keskeiset toimijat yhteisen pöydän ääreen varmistaakseen, että käytännön toimet talouskriisin torjumiseksi ovat tehokkaita. Tavoitteena on tukea sekä talousvaikeuksiin joutuneita yrityksiä että yrittäjiä. Ryhmä seuraa talouskriisin kehittymistä ja pyrkii siihen, että reagointiherkkyys muutoksiin on hyvä.

Yhteistyö on käynnistetty aluetasolla seurantaryhmässä mukana olevien organisaatioiden kesken. Alueilla tehostetaan palvelutarjontaa ja rakennetaan yhdessä vakauttamisryhmiä. Ne käsittelevät yksittäisten yritysten hakemuksia näiden taloustilanteen vakauttamiseksi. Valtakunnallisen ryhmän tarkoituksena on koota tietoa alueellisesta toiminnasta ja välittää kehittämistarpeet eteenpäin nopeasti.

– Olemme tyytyväisiä, että keskeiset tahot ovat mukana seurantaryhmässä. Toivomme toki, että taloustilanne ei kärjisty niin, että kriisiapua tarvittaisiin mittavasti. Tukiverkkojen rakentaminen on kuitenkin tärkeää nyt, kun tilanne on vielä hallittavissa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus tähdentää.

Seurantaryhmä on aloittanut työnsä. Puheenjohtajana toimii Suomen Yrittäjien johtaja Antti Neimala. Muut jäsenet ovat Finnverasta yrityskehitysryhmän päällikkö Jari Pirinen, Finanssialan Keskusliitosta johtaja Erkki Kontkanen, konkurssiasiamies Eeva Arko-Koski, Mielenterveyden keskusliitosta koulutusjohtaja Mika Vuorela, Suomen Taloushallintoliitosta toimitusjohtaja Juha Ahvenniemi, työ- ja elinkeinoministeriöstä ylitarkastaja Ilkka Korhonen sekä verohallinnosta johtaja Timo Niutanen ja ylitarkastaja Jenni Honkanen.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, johtaja Antti Neimala